آمریکا می‌خواهد نخست‌وزیری در لبنان روی کار آید که بله قربان گوی واشنگتن باشد

آمریکا می‌خواهد لبنان کشوری ضعیف باشد و کسی نخست‌وزیری آن را به دست بگیرد که بر همه مطالبات واشنگتن مُهر تأیید بزند.

آمریکا می‌خواهد نخست‌وزیری در لبنان روی کار آید که بله قربان گوی واشنگتن باشد سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت آمریکا می‌خواهد نخست وزیری در لبنان روی کار آید که بله قربان گوی واشنگتن باشد، اما اگر محافل لبنانی در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی تسلیم شوند در این صورت خسارت بزرگی خواهند دید.

عبدالباری عطوان در رأی الیوم نوشت: تقریبا ۲۴ ساعت پیش از درخواست سعد الحریری از میشل عون، رئیس جمهور لبنان برای به تأخیر انداختن چند روزه رایزنی‌های پارلمان برای انتخاب نخست‌وزیر جدید، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر درباره وخامت اوضاع در لبنان هشدار داد و به احتمال آغاز جنگ داخلی در صورت تحول اوضاع اشاره کرد.

وی در سخنانی در نشست جوانان جهان گفت: ارتش‌های ملی، مسئول ثبات و امنیت در کشور‌ها هستند. گویا وی (السیسی) از ارتش لبنان می‌خواهد تا به خیابان‌ها بیاید و مانند ارتش مصر حاکمیت کشور را باز پس بگیرد. چراکه این ارتش، ارتش ملی و به دور از احزاب است.

الحریری جلوگیری از ایجاد مشکلات قانونی و ملی جدید را برای درخواست خود در به تاخیر انداختن (جلسه پارلمان) بهانه کرد. اما برخی منابع آگاه به مسائل پشت پرده گفتند وی تحت فشار‌های خارجی و داخلی قرار گرفت تا چنین درخواستی را مطرح کند.

او در سطح خارجی تحت فشار آمریکاست که نمی‌خواهد ثبات در لبنان برقرار باشد و خواستار ادامه تحرکات تا خلع سلاح حزب الله است و در سطح داخلی هم بزرگ‌ترین ائتلاف‌های مسیحی در لبنان یعنی حزب (مسیحی) نیرو‌های لبنانی به ریاست سمیر جعجع و جریان ملی آزاد به ریاست جبران باسیل تصمیم گرفتند در انتخاب نخست وزیر مشارکت نداشته باشند. اما یک منبع نزدیک به جریان آزاد تأکید کرد این جریان در صدد بود تا رأی خود را به میشل عون بسپارد تا وی هر کاری که بخواهد با آن انجام دهد.

معضل الحریری، ناتوانی او برای تشکیل دولتی بدون مشارکت حزب‌الله در پاسخ به درخواست آمریکا و عربستان است. از این رو وی به دو شرط خود یعنی تشکیل دولت شایسته سالار بدون حضور سیاستمداران و حزبگرا‌ها و همچنین دستیابی به صلاحیت‌های استثنایی و کامل برای اداره چنین دولتی پافشاری کرد تا بتواند مشارکت (حزب الله) را (در دولت) دور بزند. افزون بر آن الحریری با جبران باسیل اختلافات شخصی و تاریخی دارد و با هر گونه حضور وی (باسیل) در دولت مخالف است. آنچه باعث پیچیده‌تر شدن وضعیت الحریری می‌شود این است که مردم با بازگشت وی به دولت مخالفند.

بیشتر بخوانید: حریری احتمالا دوباره نخست‌وزیر لبنان می‌شود

بحران سیاسی در لبنان در حال وخیم‌تر شدن است و این کشور را به وضعیت هرج و مرج می‌کشاند. آمریکایی‌ها که بر نفت سوریه تسلط یافتند می‌خواهند با شرکت‌های خود بر گاز لبنان هم تسلط یابند و بخش بزرگی از ذخایر گاز لبنان را برای تحویل به اسرائیل اشغالگر تصاحب کنند. از این رو آمریکایی‌ها می‌خواهند لبنان، کشوری ضعیف باشد که یک نخست وزیر از شخصیت‌های وابسته به آن‌ها ریاست آن را به دست بگیرد و بر همه مطالبات آن‌ها مهر تأیید بزند و در برابر شروط اسرائیل درباره ترسیم مرز‌های دریایی، کاملا تسلیم شود.

اگر السیسی اطلاعات تأیید شده نداشته باشد، نمی‌تواند درباره احتمال تبدیل شدن لبنان به سوریه دیگر هشدار دهد. چون وی که به واشنگتن نزدیک است این روز‌ها به ندرت درباره مسائل عربی یا بین المللی سخن می‌گوید.

«دیوید هیل» معاون مسائل سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه یعنی روز آغاز رایزنی‌های پارلمان وارد لبنان خواهد شد. مسلماً وی حامل دستور العمل‌ها و تقسیم پست‌ها برای شخصیت‌ها و احزاب وابسته به آمریکاست تا دیدگاه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جفری فلتمن، سفیر سابق آمریکا در بیروت را اجرا کند؛ مبنی بر اینکه در سایه حضور حزب الله و سلاح این حزب، در لبنان ثبات برقرار نمی‌شود.

برخی منابع نزدیک به عون تأکید کردند که دیگر رایزنی‌های (مجلس) به تأخیر نمی‌افتد و یا باید الحریری برای مشارکت در آن موافقت کند یا اینکه باید به گزینه‌های دیگر روی آورد و شخصیت دیگری انتخاب شود که از حمایت همه جانبه برخوردار باشد و همه هم پیمانان آن به ویژه فراکسیون مقاومت از او حمایت کنند. چون پیمانه پر شده است و باید پیش از آنکه دیر شود راهکاری برای این بحران یافت.

تنها راه برون رفت از وضعیت هرج و مرج و خلاء سیاسی که می‌تواند به وضعیت بدتری برسد، توافق، مشارکت و پایبندی به وحدت ملی و نهاد‌های دولت است. اما اگر برخی برای تسلیم شدن در برابر دیکته کردن‌های آمریکا غیر از این راه را انتخاب کنند در این صورت آن‌ها و لبنان بارزترین زیانکاران خواهند بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.