تحریم‌ها نشان دهنده ضعف آمریکا است

آمریکا، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای دیگر را هم تحریم کرده و همین سر و صدای ترامپ همچون طبل توخالی نشان از ضعف آمریکا است.

تحریم‌ها نشان دهنده ضعف آمریکا است/ مقابله با تحریم نیازمند تدبیر حقوقی، شجاعت و مدیریت جهادی است مسعود اخوان فرد استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی در نشست تخصصی «ابعاد بین‌المللی تحریم‌ بسیج از سوی آمریکا» که امروز دوشنبه 5 آذرماه برگزار شد، با اشاره به سابقه تحریم‌های آمریکا گفت: فضای تحریم‌ها یک عقبه رسمی و یک عقبه واقعی دارد. در همنی راستا بنده را به دلیل اینکه در سال‌های گذشته مسئول بسیج حقوقدانان بوده ام در لیست تحریم‌ها قرار داده‌اند یا سردار نقدی را به واسطه مسئولیتی که دارد تحریم کرده‌اند.

وی ادامه داد: از اواخر تابستان 57 تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شد و دستورالعمل محرمانه آنها اعمال شد و بعد از انقلاب هم شاهد تحریم‌های گسترده آمریکایی‌ها بوده ایم.

اخوان فرد با اشاره به اظهارات برخی‌ها درباره تفاوت دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مواجهه با ایران، تاکید کرد: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مواجهه با ایران هیچ تفاوتی با هم ندارند و باید مراقب باشیم تا عناوین ما را فریب ندهند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران در دولت‌های مختلف حاکم بر آمریکا، یادآور شد: آمریکا صلاحیت حقوقی‌اش را فراتر از مرزهای خودش گسترش داده و درگیری‌های آمریکا با برخی کشورها هم در همین راستا است.

این استاد دانشگاه با اشاره به قرارگرفتن سپاه در لیست تحریم های آمریکا گفت: مسئولین سپاه و بسیج بعد از سال 88 و در زمان اوباما هم مورد تحریم قرار گرفتند. تحریم‌های آمریکا هیچ پشتوانه حقوقی ندارد اما دولت‌های آمریکا از گروهک‌های ضدانقلاب مانند منافقین بهره گرفته اند تا ایران را تحریم کنند برای این هم گروهک‌های ضدانقلاب را از لیست تحریم های خود خارج کرده‌اند تا بتوانند به اسناد آنها استناد کنند.

وی با اشاره به اطلاعات غلطی که به آمریکا برای تحریم ایران داده می‌شود، گفت: تحریم‌ها هیچ‌کدام مشروعیت حقوقی ندارند و برای تک تک انها می‌توان بحث و آن را اثبات کرد. 

اخوان فرد ادامه داد: تحریم‌ نوعی ابزار خصومت آمیز است که مقابله با آن نیازمند تدبیر حقوقی، شجاعت و مدیریت جهادی است.

علی‌ آدمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه این نشست با گرامیداشت هفته بسیج و شهدای اسلام و انقلاب گفت: تحریم‌هایی که آمریکا علیه دیگر کشورها وضع می‌کند، عجز آمریکا را نشان می‌دهد؛ آنها قادر به برخورد با کشورها و اراده‌های آنان نیستند؛ آمریکا از اداره جهان ناتوان و عاجز از برخورد با محور مقاومت است. امروز ملت‌ها یاد گرفتند با مقاومت می‌توان ایستادگی کرد و انقلاب اسلامی این الگوی مقاومت را به ملت‌های دیگر نشان داده است.

آدمی با تاکید بر اینکه قدرت نرم آمریکایی‌ها رو به افول است اظهار کرد: شاخص‌های علمی نشان می‌دهد که آمریکا تا چه حد رو به اوج و تا چه میزان رو به افول است، این طور نیست که ما فقط چیزی را ادعا کنیم، ما بر اساس واقعیت‌ها گفتمان‌سازی می‌کنیم واقعیت این است که آمریکا و قدرت نرم این کشور امروز رو به افول است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری افزود: هزینه‌های سازش از هزینه‌های تسلیم بیشتر است. گمان نکنیم که آمریکا رو به اوج و قدرتمندی است، همین تحریم‌ها نشان دهنده ضعف آمریکا است. آمریکا، روسیه، چین و بسیاری از کشورهای دیگر را هم تحریم کرده است. همین سر و صدای ترامپ همچون طبل توخالی نشان از ضعف آمریکا است، آمریکا در هیچ دوره‌ای این گونه هیاهو نداشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آمریکا نه از لحاظ تکنیکال و نه از لحاظ مشروعیت حقوقی قدرت تحریم کشورها را ندارد و نمی‌تواند تحریم‌ها همه جانبه ای را علیه کشورمان اجرا کند.

آدمی در تشریح شاخص‌های افول قدرت آمریکا گفت: یکی از شاخص‌های افول قدرت آمریکا ناتوانی در اجماع سازی بین‌المللی است، امروز آمریکا در بسیاری از مسائل جهانی توانایی اجماع‌سازی بین‌المللی خود را از دست داده است. شاخص دوم افول قدرت آمریکا ناتوانی این کشور در گفتمان‌سازی است؛ گفتمان‌سازی مقدمه هژمونی‌سازی و تسلط بر جهان بوده، امروز گفتمان آمریکا مبارزه با تروریست است و برای تروریست شاخص‌هایی را تعریف می‌کند که بسیاری از کشورها با آن شاخص‌ها مخالفند.

وی شاخص سوم افول قدرت آمریکا را کاهش رشد اقتصادی، کاهش تولید جهانی و ضعف در اداره صنایع برجسته دانست و افزود: مشکلات اقتصادی و ناتوانی در حل مشکلات داخلی همچون آتش‌سوزی کالیفرنیا از دیگر شاخص‌های افول آمریکایی‌ها است، همچنین آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند با نفوذ در جنبش‌های مردمی آنها به سود خود منحرف کنند امروز اراده ملت‌ها بروز پیدا کرده و آمریکایی‌ها دیگر ناتوان از حذف یا انحراف آنها هستند به همین دلیل هم آمریکا این جنبش‌ها را تحریم می‌کند جنبش‌های بسیاری علیه آمریکا و ضد اسرائیل در جهان وجود دارد انقلاب اسلامی هم بزرگترین کاتالیزور و سرعت‌دهنده رشد این جنبش‌ها بوده است.

آدمی با طرح این سوال که آیا تحریم ملت‌ها اخلاقی است گفت: فرض کنید دولت هایی در جهان باشند که علت مواضع سیاسی باید آنها را تحریم کرد آیا تحریم‌ ملت‌ها کار درستی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه امروز آمریکا تحت شدیدترین فشارهای جهانی است گفت: باید به مردم کشورمان نشان دهیم که دوران اوج آمریکا سپری شده است نباید آدرس‌هایی اشتباه داده شود تا ملت مایوس شوند مقاومت جهانی بر علیه آمریکا گسترش پیدا کرده است و تنها چند قدم تا پیروزی نهایی فاصله داریم امروز اراده جهانی دیگر با اراده آمریکایی‌ها دیگر هماهنگ نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.