فجر سی و نهم کدام رسانه‌ها را به واکنش واداشت؟

چهار روز پس از حضور حماسی مردم در جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب، فرصت خوبی است تا درباره بازتاب گسترده این رویداد قضاوت کرد.

حضور پرشور مردم در جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران بار دیگر از بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های گروهی جهان برخوردار شد.

فجر سی و نهم کدام رسانه‌ها را به واکنش واداشت؟

مراسم راهپیمایی 22 بهمن امسال از این جهت برای رسانه‌های جهان خیره‌کننده بود که بسیاری از آنها انتظار نداشتند پس از ناآرامی‌های اخیر که البته با بزرگنمایی شبکه‌های معاند مواجه شد، مردم ایران بار دیگر پرشورتر از همیشه پیروزی انقلاب خود را جشن بگیرند.  

بر اساس اعلام اداره‌کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 125 خبرنگار و عوامل خبری از 71 رسانه منطقه‌ای و بین‌المللی وابسته به 24 کشور جهان به ایران آمدند تا جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را در طول مسیرهای راهپیمایی و میدان آزادی پوشش دهند. همچنین بیش از 150 نماینده مقیم خبری رسانه‌های خارجی با استفاده از خروجی خبرگزاری‌های داخلی و خبرنگاران اعزامی خود به محل مراسم، این رویداد عظیم را از دفترهای خود در ایران مخابره کردند.

حضور مردم کشورمان در راهپیمایی 22 بهمن امسال به اندازه‌ای پرشور بود که از بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای از جمله رسانه‌های عراقی، لبنانی، سوری، ترکیه‎ای، هندی، پاکستانی و روسی برخوردار شد و تعابیر جالبی نیز از سوی این رسانه‌ها برای توصیف آن به کار رفت. به عنوان نمونه، پایگاه خبری العهد لبنان حضور میلیونی ملت ایران در سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را «توفان انسانی» نامید و خبرگزاری شین‌هوا چین نیز حرکت مردم در خیابان‌ها را به «سیل» تشبیه کرد.

اما جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب تنها در رسانه‌های منطقه‌ای بازتاب نداشت بلکه رسانه‌های صهیونیستی، آمریکایی، اروپایی و حتی رسانه‌های معاند را نیز به واکنش واداشت. اکنون که 4 روز از این حماسه مردمی می‌گذرد بهتر می‌توان درباره نوع پوشش‌دهی آن از سوی رسانه‌های خارجی قضاوت کرد.

فجر سی و نهم کدام رسانه‌ها را به واکنش واداشت؟

رسانه‌های صهیونیستی:
روزنامه صهیونیستی هاآرتص چاپ تل‌آویو در همان روز برگزاری راهپیمایی 22 بهمن گزارش داد: صدها هزار نفر در تهران سالگرد پیروزی انقلاب خود را جشن گرفتند و ایران برای دهن‌کجی به غرب، موشک بالستیک دو هزار کیلومتری خود را نیز در این مراسم به نمایش گذاشت.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز ضمن انتشار خبر برگزاری راهپیمایی 22 بهمن گزارش داد: روحانی در سالگرد انقلاب در جمع صد‌ها هزار شهروند تهرانی از توطئه‌های آمریکا و اسرائیل علیه ایران انتقاد کرد.

روزنامه‌های یدیعوت آحارونوت و جروزالم پست – دو روزنامه پرتیراژ دیگر رژیم صهیونیستی - نیز در گزارش‌های جداگانه‌ای جشن مردمی انقلاب و نمایش موشک قدر در این مراسم را بازتاب دادند.

فجر سی و نهم کدام رسانه‌ها را به واکنش واداشت؟

رسانه‌های آمریکایی:
شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز آمریکا در ساعات اولیه برگزاری این مراسم گزارش داد: ایرانی‌ها تنها چند هفته پس از وقوع برخی ناآرامی‌ها در این کشور، خیابان‌ها را به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب به "لرزه" درآوردند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان نیز گزارش داد میلیون‌ها نفر در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب شرکت کردند. این شبکه آمریکایی در ادامه اضافه کرد: جمعیتی انبوه در روز یکشنبه به منظور بزرگداشت سی و نهمین سالگرد انقلاب اسلامی در خیابان‌های تهران و شهرهای دیگر ایران راهپیمایی کردند.

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: میلیون‌ها ایرانی روز یکشنبه به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سال 1979 (1357) راهپیمایی کردند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی، پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند. تظاهرکنندگان همچنین تصویر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را که خودداری‌اش در تأیید دوباره توافق هسته‌ای، ایرانی‌ها را آزرده است، آتش زدند.

خبرنگار روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در ایران نیز گوشه‌هایی از حماسه حضور مردم تهران در جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب را با تلفن همراه خود فیلمبرداری و در صفحه توئیتر خود به اشتراک گذاشت.

در این میان، گزارش لس‌آنجلس تایمز از حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن مفصل‌تر از سایر رسانه‌های آمریکایی بود.

این روزنامه در گزارش خود از راهپیمایی پرشور مردم در 22 بهمن نوشت: ️ایرانی‌ها پس از ناآرامی‌های اخیر در کشورشان در حرکتی هماهنگ در تهران و صدها شهر دیگر در سالگرد انقلاب خود به خیابانها آمدند. کارمندان، دانش‌آموزان، کودکان، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها همگی آمده بودند تا سرنگونی یک نظام پادشاهی سکولار و طرفدار غرب در سال ۱۹۷۹ میلادی را جشن بگیرند.

لس‌آنجلس تایمز در ادامه نوشت: ️راهپیمایی روز یکشنبه مردم ایران در سالگرد انقلاب، ناآرامی‌های اخیر در این کشور را به حاشیه برد.

این روزنامه آمریکایی همچنین صحبت‌های مردم شرکت‌کننده در این راهپیمایی را نیز پوشش داد و نوشت: «یک پیرمرد 76 ساله ایرانی با محاسن سفید به نام یدالله اکبری که با عصا راه می‌رفت، گفت آمده است تا فواید انقلاب را جشن بگیرد. او گفت: آشوب‌های اخیر در ایران بچگانه بود. آنها نمی‌دانند قبل از انقلاب شرایط چگونه بود.»

لس‌آنجلس تایمز همچنین از قول یک ایرانی دیگر به نام ️باقر آشیانی، ۵۴ ساله، نوشت: «من پیش از انقلاب در زمان کودکی خیلی فقیر بودم اما اکنون زندگی آبرومندانه‌ای دارم. چرا نباید خوشحال باشم؟ آنهایی که اعتراض کردند مشکلات اقتصادی داشتند ولی عده‌ای آشوبگر از ناراحتی و عصبانیت آنها سوءاستفاده کردند.»

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارش خود به اظهارنظر جالب یک تظاهرکننده 57 ساله ایرانی اشاره کرد و نوشت: «عبدالله تهرانی گفت او از جمله افرادی بوده است که در اعتراضات اقتصادی اخیر شرکت داشتند اما در عین حال، گفت امروز آمده است تا از انقلابی که برای آنها استقلال و کرامت آورد، حمایت کند.» او گفت: «انقلاب و مشکلات اقتصادی دو موضوع کاملا متفاوت هستند.»

این روزنامه همچنین از قول یک شهروند تهرانی دیگر به نام مهدی محبی نوشت: «مردم ایران حق دارند علیه تورم و مشکلات اقتصادی اعتراض کنند اما نگاه کنید همان کسانی که اعتراض داشتند امروز آمده‌اند تا اعلام کنند به رغم تمامی این مشکلات به انقلاب و نظام خود وفادار هستند.»
شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، ان‌بی‌سی نیوز و المانیتور نیز از دیگر رسانه‌های آمریکایی شناخته‌شده‌ای بودند که خبر راهپیمایی امسال را پوشش دادند.

فجر سی و نهم کدام رسانه‌ها را به واکنش واداشت؟

رسانه‌های اروپایی:
جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب در رسانه‌های اروپایی نیز بازتاب گسترده‌ای داشت. شبکه تلویزیونی «راشا تودی» روسیه حضور حماسی مردم در جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب را به صورت "زنده" پوشش داد.

شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نیز مراسم باشکوه ۲۲ بهمن را بازتاب داد و تصاویری از راهپیمایی سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را پخش کرد.

شبکه تلویزیونی یورو نیوز هم گزارش داد صدها هزار ایرانی سالگرد سرنگونی محمدرضا پهلوی را در اطراف میدان آزادی جشن گرفتند. این شبکه تلویزیونی، جمعیت حاضر در خیابان آزادی تهران را "عظیم" توصیف کرد.

روزنامه گاردین انگلیس، خبرگزاری رویترز، خبرگزاری فرانسه و دویچه وله آلمان نیز از دیگر رسانه‌های اروپایی بودند که خبر برگزاری جشن پیروزی انقلاب را برروی خروجی خود قرار دادند.

رسانه‌های معاند:
حضور مردم در جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب رسانه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و رادیو فردا را کاملاً غافلگیر کرد؛ چراکه ذوق‌زدگی از برخی شعارهای ساختارشکنانه‌ای که در ناآرامی‌های اخیر سر داده شد، آنها را تا حدودی نسبت به پرشور نبودن راهپیمایی امسال امیدوار کرده بود. این غافگیری باعث شد که آنها سخنان مقامات ایرانی از جمله رئیس‌جمهور کشورمان در این مراسم و حواشی مربوط به آن را بیش از متن مورد توجه قرار دهند.

شبکه سعودی العربیه نیز همانند رسانه‌های معاند فارسی‌زبان با هدف کم اهمیت جلوه دادن حضور پرشور مردم در جشن انقلاب، در گزارشی تحت عنوان "جمهوری اسلامی چگونه وارد چهلمین سال خود شد"، به بیان اتهامات همیشگی علیه کشورمان پرداخت و به اشاره‌ای کوتاه به خبر برگزاری راهپیمایی 22 بهمن در ایران اکتفا کرد.

اما، برخی رسانه‌های معاند دیگر همچون بی‌بی‌سی انگلیسی که ناآرامی‌های اخیر در ایران را به صورت لحظه به لحظه پوشش می‌دادند، با مقدم شمردن سیاسی‌کاری بر رسالت خبری از کنار حضور حماسی مردم در جشن سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب به راحتی گذشتند که البته همین سکوت نیز خود گویای بزرگی حرکت مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.