استکبارستیزی، نخستین قدم انقلابی که نسخه آمریکا را پیچید

مقاومت مردم منطقه در مقابل استکبار را باید از تاثیرات انقلابی دانست که شعار اصلی اش این بود" آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند".

آرمان های متعالی انقلاب اسلامی تنها به درون کشور و بیرون کردن شاه پهلوی خلاصه نشد، بلکه پیروزی انقلاب به معنای حمایت از مظلوم در برابر ظالم بود؛ فرقی نمی‌کند این مظلوم در کجای جهان باشد. هر نقطه ای از جهان که مسلمان و آزادیخواهی نیاز به کمک داشته باشد مردم انقلابی ایران به یاری او خواهند شتافت.

آرمان های انقلاب اسلامی ایران طبق حدیث شریف پیامبر اسلام بنیان‌گذاری شده؛ حدیثی که خط مشی و دلیل ما برای حمایت از مسلمین در جای جای نقاط جهان است؛ پیامبر بزرگوار اسلام فرمودند: هرکس صدای مظلومی را بشنود و او را یاری نکند مسلمان نخواهد بود.

به درستی آرمان های انقلاب اسلامی ایران در این کلام حاج احمد متوسلیان متبلور می‌شود که گفت: هر کجا گوینده لااله الاالله باشد، همان جا مرز اسلامی ما است.

استکبار ستیزی  

استکبار ستیزی در کلام  امام خمینی(ره)

استکبارستیزی از آرمان های اصلی انقلاب اسلامی است و در کلام امام خمینی (ه) و مقام معظم رهبری به این امر مهم اسلامی تاکید فراوان شده است و شاید بتوان این اصل را دلیل انقلاب مردم ایران در مقابله با استکبار دانست؛ استکباری که در کشور جولان می داد و کسی هم معترض آن نبود؛ اما مردم ایران طی سال ها با استکبار مبارزات های فراوانی کرده اند و شهیدانی همچون میرزا کوچک خان جنگلی، ستارخان، باقرخان، رئیسعلی دلواری و بسیاری از جوانان به پای بقای میهن سوختند.

قطعا باید 22 بهمن را روز در هم پیچیده شدن نسخه استکبار دانست؛ دست استکباری که هر بار از آستین های مختلف بیرون می زد؛ یک روز انگلیس، روزی بعد آمریکا، روزی دیگر شوروی و روزی هم شاهان وطن فروش به این کشور ظلم های بسیاری کردند.

استکبار ستیزی

استکبارستیزی از همان ابتدا در کلام امام خمینی موج می‌زد و مخالفت با طرح انجمن های ایالتی و ولایتی که با پشتیبانی آمریکایی ها در مجلس به اصطلاح ملی طرح و تصویب شد، اعتراض امام (ره) و علمای دیگر را به دنبال داشت، اما شاید بتوان گفت که طرح کاپیتولاسیون مهم ترین ننگ رژیم شاهنشاهی و گردن کج کردن این رژیم فاسد در خدمت آمریکا دانست؛ شاهی که کاری جز تعظیم در برابر این ملکه و آن ملکه را بلد نبود؛ شاهی که عزت را تنها بله قربان‌گو بودن آمریکا می دانست.

امام خمینی درباره این طرح آمریکایی می فرمایند: اگر یک خادم آمریکایی، اگر یک آشپز آمریکایی، مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند، زیر پا منکوب کند، پلیس ایران حق ندارد جلوی او را بگیرد! دادگاه های ایران حق ندارند محاکمه کنند، بازپرسی کنند، باید برود آمریکا! آنجا در آمریکا ارباب ها تکلیف را معین کنند! امام در ادامه سخنرانی‌هایشان می فرمایند: ای سران اسلام، به داد اسلام برسید. ای علمای نجف، به داد اسلام برسید، ای علمای قم به داد اسلام برسید.

تاکید امام به کشور های اسلامی برای مقابله  با سلطه‌گری

امام خمینی همواره در کلام و اعمالشان به کشورهای جهان و اسلامی مبارزه با استکبار را تاکید می‌کردند. این جمله را باید مصداقی از دیدگاه های امام برای مقابله با سلطه‌گری دانست: "هان ای مسلمانان جهان و مستضعفان تحت سلطه ستمگران، بپاخیزید و دست اتحاد به هم دهید و از اسلام و مقدرات خود دفاع کنید و از هیاهوی قدرتمندان نهراسید که این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است.

امام خمینی همواره در کلامشان بر مبارزه با استکبار  و فراگیری آرمان های انقلاب در سرتاسر جهان را تاکید می فرمودند که این موضوع در این سخن رهبر کبیر انقلاب به خوبی قابل مشاهده است: "انقلابمان را به تمام جهان صادر می‏ کنیم؛ چرا که انقلاب ما اسلامی است؛ و تا بانگ لا اله الا اللَّه و محمد رسول اللَّه بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست. و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم؛ زمانی که سفارت آمریکا در حقیقت مکانی برای جاسوسی و طرح ریزی ها برای سرکوب انقلاب مردم بود توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد؛ امام از این اقدام انقلابی به انقلاب دوم تعبیر کرد.

استکبار ستیزی

قدس مسئله اول جهان اسلام

اما حمایت امام از مظلومان و مبارزه با ظالمان تنها به محدوده جغرافیایی ایران ختم نشد، بلکه رهبر کبیر انقلاب حمایت از قدس و مسلمانان مظلوم فلسطین را به عنوان مسئله اول جهان اسلام مطرح کردند و روز قدس را روزی برای زنده نگه داشتن مسئله فلسطین برای جهان اسلام نامگذاری کردند. امام در کلامشان درباره روز قدس اینگونه می فرمایند"روز قدس " یک روز جهانی است؛ روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفین با مستکبران است .

استکبار ستیزی

اما حمایت ها از این جبهه و مقاومت با استکبار بعد از رحلت امام به مقام معظم رهبری رسید، ایشان همواره در کلامشان بر مبارزه با استکبار تاکیده کرده اند و دفاع از مظلومین را جز اعتقادات انقلاب اسلامی و اسلام می دانند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی  فرمودند "ما در دنیا اعلام کرده‌ایم که انقلاب اسلامی، با نظام سلطه مخالف است. نظام سلطه، یعنی این‌که دولت‌ها و قدرت هایی زور بگویند و ملت‌ها و گروه‌ها و کشورها و دولت هایی، آن زور را قبول کنند".

ایشان مبازره با آمریکا را منوط به قابلیت مسئولان می دانند و در دیدار با مردم قم می فرمایند اگر مسئولان ضعف‌ها را برطرف کنند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، همچنین در دیداری که  با دانشجویان و دانش آموزان در آبان ماه امسال داشتند می فرمایند" دشمن اصلی ملت، آمریکاست".

ایشان در دیداری با سران سه قوه، جمعی از مسئولان نظام، سفیران کشورهای اسلامی و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی فرمودند " آمریکا، رژیم صهیونیستی، مرتجعین و وابستگان به قدرت ها فرعون های امروز جهان هستند.

استکبار ستیزی

جمهوری اسلامی حمایت از مظلومان و مقابله با ظالمان را در عمل نیز اجرایی کرده است؛ کمک های مستشاری جمهوری اسلامی به عراق و سوریه برای مقابله با داعشی که آمریکا و اذناب منطقه ای او ایجاد کردند نمونه ای از مقابله با زیاده خواهی های استکبار است؛ حمایت های جمهوری اسلامی از حزب الله لبنان و مقاومت در فلسطین نمونه ای از شعار های تحقق یافته انقلاب در مقابله با استکبار و سگ های منطقه ای او است.

دفاع مقدس ما نمونه ای شگفت انگیز از مقابله با آمریکا و تمامی کشورهایی است که به دنبال اهداف سلطه گرایان خود بودند؛ دفاعی که در آن تمامی استکبار با یکدیگر متحد شدند تا انقلاب مردم ایران و صدای عدالتخواهی آن را سرکوب کنند اما نتوانستند؛ اکنون صدای آزادیخواهی و عدالت جویی انقلاب اسلامی تا آن سوی مرزها نیز رفته و بیداری اسلامی مردم بحرین و دیگر کشورهای منطقه و مقاومت یمنی هایی که با دست خالی ولی ایمان قوی در مقابل عربستان جنایتکار ایستاده است را باید از تاثیرات انقلابی دانست که شعار اصلی اش این بود" آمریکا هیچ غلطی نمیتواند کند".

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.