برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس

قطعنامه پیشنهادی درباره وضعیت قدس با ۱۲۸ رای در جریان برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

 نشست مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس برگزار شد.

پیش نویس قطعنامه‌ای که در این نشست فوق العاده به پیشنهاد مصر و درخواست فلسطین ارائه می‌شود، بر مخالفت با هر نوع تغییری درباره وضع قانونی قدس تاکید می‌کند.

اولین سخنران، نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل بود که در حمایت از قطعنامه جدید، در مجمع عمومی سخن گفت.

برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس

وی در ادامه افزود: از اقدام دولت آمریکا در وتوی قطعنامه پیشنهادی مصر ابراز تأسف می‌کنیم؛ قطعنامه‌ای که برای حمایت از قدس شریف و جلوگیری از تلاش برای تغییر وضعیت سیاسی و تاریخی آن تهیه شده بود، همچنین ما رویکرد دولت آمریکا را محکوم می کنیم که در برابر با تصمیم 14 عضو شورای امنیت در خصوص قدس شریف بود.


   نماینده دولت مستعفی یمن تصریح کرد: تصمیم 6 دسامبر دولت آمریکا در خصوص قدس شریف، از نظر ما بی‌اعتبار است و هیچ تأثیر قانونی در وضعیت قدس اشغالی نمی‌گذارد،این کار آمریکا، نقض آشکار حقوق مردم فلسطین و حقوق همه مسلمانان و مسیحیان دنیا بودهمچنین  نقض خطرناک حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است؛ سندی که می‌گوید «تلاش برای الحاق زمینی به سرزمین‌های خود با استفاده از زور، غیرقابل قبول است»
وی بیان داشت: از نظر ما، قدس کماکان یک شهر اشغالی و بخشی از خاک دولت فلسطین است و اسرائیل  حق اعمال حاکمیت در قدس شرقی و همه اراضی اشغال‌شده پس از سال 1967 را ندارد و از همه کشورها از جمله آمریکا می‌خواهیم که هیچ یک از اقدامات صورت گرفته در جهت تغییر وضعیت قدس را به رسمیت نشناسند.

 در ادامه وزیرامور خارجه فلسطین در نشست مجمع عمومی حضور پیدا کرد و گفت: وتوی آمریکا ما را تهدید و متوقف نخواهد کرد. قوانین بین‌المللی پشتیبان ما است. 

برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس

پس از آن نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: شرم‌آور است که سازمان ملل سال‌ها به محلی برای خصومت با اسرائیل تبدیل شده است  و این رویکرد، باعث کاهش اعتبار این نهاد می‌شود
 وی در ادامه افزود: برای من سوال است که با وجود این همه دشمنی، چرا اسرائیل گزینه ماندن در سازمان ملل را انتخاب کرده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: ما بزرگ‌ترین کمک کننده مالی به سازمان ملل هستیم، اما وقتی که با وجود تمام کمک‌های مالی اعضا در برابر ما می‌ایستند، به ما بی احترامی شده‌است.ما باید تصمیم بگیریم منابع مالی خودمان را در محل‌های کارآمدتری هزینه کنیم.

وی مدعی شد: ایالات متحده این روز را به یاد خواهد داشت، روزی که ما را تنها گذاشتند، وقتی از ما کمک مالی برای سازمان ملل متحد بخواهند ما این روز را به یاد خواهیم داشت، وقتی که کشورها بخواهند از نفوذ ما استفاده کنند این رای را به یاد خواهیم داشت.سفارت ما به قدس منتقل خواهد شد و هیچ رایی در اینجا نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، اما رای امروز باعث می‌شود دیدگاه ما به سازمان ملل متحد عوض شود.

برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس

پس از آن نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد با در دست گرفتن یک سکه باستانی، ادعا کرد که قدس پایتخت رژیم صهیونیستی است و گفت: پیوند ما با اورشلیم (قدس)، ناگسستنی است و هیچ بیانیه یونسکو و هیچ قطعنامه مجمع عمومی ما را از اورشلیم (قدس) جدا نخواهد کرد.

وی در ادامه و در اظهاراتی توهین‌آمیز افزود:  کشورهایی که از قطعنامه مجمع عمومی درباره وضعیت قدس حمایت کنند  «عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی» هستند که توسط فلسطینی‌ها هدایت می‌شود. شما عروسک‌هایی هستید که اربابان نوچه‌تان در فلسطین، شما را صحنه‌گردانی می‌کنند.شما مثل کسانی هستید که وادار شده‌اید برقصید، در حالی که رهبران فلسطینی، با خوشحالی نگاه می‌کنند، دروغ چشمان شما را کور کرده است و مثل عروسک خیمه‌شب‌بازی از صحنه‌گردانی‌هایی که شما را احاطه کرده خبر ندارید. 

نیکی هیلی، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد،پس از سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی مجمع عمومی سازمان ملل متحد را ترک کرد.

نماینده جمهوری بولیواری ونزوئلا به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد: جنبش عدم تعهد، کاملا قدس را به عنوان سرزمین‌های تحت اشغال فلسطین می‌داند.از ایالات متحده می‌خواهیم نقض‌ها و تحریک‌های خود را پایان دهد،تغییر ویژگی‌ها و شرایط شهر مقدس قدس، توسط اسرائیل بنا بر قطعنامه‌های شورای امنیت بی‌اثر و باطل است و باید پس گرفته‌شود.
وی افزود:هر اقدام تحریک‌آمیز، یک‌جانبه و غیرقانونی، به اعتقاد می‌تواند باعث بی‌ثباتی در شرایط شکننده میدانی منطقه شود و به شدت خطرناک باشد.کشورهای عضو عدم تعهد، تعهد خودشان را به تلاش برای یافتن یک راهکار منصفانه، جامع و مبتنی بر قوانین بین‌المللی اعلام می‌کند و تنها  یک راه حل جامع و راهکاری می‌تواند مساله فلسطین را حل کند و منازعه عرب اسرائیل را حل کند.

 نماینده جمهوری بولیواری ونزوئلا در کنایه  به اظهارات مقامات آمریکا نیز تصریح کرد :بگذارید چیزی را که به عنوان نماینده کشورم به ذهنم رسید بگویم: دنیا برای فروش نیست. 

نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز تصریح کرد: وتوی آمریکا یک استراتژی نابجا بود که جلوی محکومیت یک عملکرد را که به خودی خود بی‌اثر و باطل بود، گرفت. با وجود همه تهدیدهایی که در روزهای اخیر دریافت کرده‌ایم از موضع قاطع خود کوتاه نمی‌آییم و امروز پاکستان با سربلندی به دیگر کشورهای جهان می‌پیوندد تا تصمیم تجدیدنظرگرایانه دولت آمریکا را محکوم کند؛ چرا که هیچ نقشه‌ای جز تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی قدس از سوی ما پذیرفته نیست.

برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس/

نماینده اندونزی در سازمان ملل متحد نیز در این جلسه بیان داشت: تصمیم آمریکا غیرقابل‌قبول است و نه تنها احساسات مردم جهان، بلکه عدالت را جریحه‌دار می‌کند.

وی در ادامه افزود: اندونزی اظهارات و تصمیم‌هایی که حق مشروع فلسطینی‌ها را زیر سوال ببرد نمی‌پذیرد و ما  از کشورهای عضو سازمان ملل متحد می‌خواهیم که از تصمیم یک‌جانبه آمریکا دنباله‌روی نکنند؛ من به عنوان نماینده یکی از بزرگ‌ترین دموکراسی‌ها دنیا از مردم فلسطین حمایت می‌کنم و این حمایت هیچگاه قطع نمی‌شود.

نماینده جمهوری عربی سوریه در سازمان ملل متحد نیز بیان داشت: سوریه با وجود درگیری در جنگ با تروریست‌ها هیچ گاه از موضعش عقب‌نشینی نمی‌کند و حمایتش را از فلسطین کنار نمی‌گذارد؛  ما دوباره از اعضای سازمان ملل متحد می‌خواهیم که استقلال فلسطین را قبول کنند، جلوی اشغال‌گری اسرائیل را بگیرند و اجازه تشکیل دولت مستقل فلسطینی را بدهند. وی افزود:  آمریکا کشورهای عضو سازمان ملل متحد را مانند بچه‌های مدرسه‌ای می‌بیند که می‌شود آنها را تنبیه کرد.

 نماینده بنگلادش در سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی گفت: بنگلادش به این دلیل که خودش با مشکل سرریز آوارگان از استان راخین میانمار دست و پنجه نرم می‌کند، از هر گونه اقدامی که جلوی منازعات حاصل از غیظ، خشونت بی‌‌فکرانه را بگیرد حمایت می‌کند.

 نماینده کوبا در سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی گفت: من علاقمندم بگویم که کوبا موضع تاریخی خودش را حفظ می‌کند و از این قطعنامه حمایت می‌کند.

برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس/

وزیر خارجه ترکیه در محمع عمومی سازمان ملل نیز گفت: یکی از اعضای سازمان ملل، بقیه را تهدید می‌کند که به این قطعنامه «نه» بگویید؛ این زورگویی است و ما سر خم نمی‌کنیم، ما بارها اینجا جمع شدیم و گفته ایم که فلسطینی‌ها باید حق حیات و لذت بردن از مایملک خود را داشته باشند ولی به زعم این تلاش ما، اشغال غیرقانونی هنوز ادامه دارد؛ نسل‌های پیاپی فلسطینی‌ها، مورد خشونت و تبعیض نظام‌مند واقع شده‌اند؛ ما  امروز آمده ایم که بگوییم فلسطین تنها نیست و هنوز هم آرمان ماست.

وی افزود: تصمیم اخیر یکی از اعضای سازمان ملل برای به رسمیت شناختن اورشلیم (قدس اشغالی) به عنوان پایتخت اسرائیل، نقض قوانین بین‌المللی و همه قطعنامه‌های مرتبط سازمان ملل است؛ این حمله به همه ارزش‌های جهان‌‌شمول است و متأسفانه شورای امنیت سازمان ملل باز هم به سبب مواجهه با استقاده از حق وتو، نتوانست وظایف ذاتی خود را انجام دهد و حالا وظیفه پیاده کردن عدالت، بر دوش مجمع عمومی است؛ هر چند یکی از اعضای سازمان ملل، پیش از شروع این جلسه، همه دیگر اعضا را تهدید کرد که یا به این قطعنامه «نه» بگویند یا با عواقب کار خود روبرو شوند. حتی برخی از ما به قطع کمک‌های توسعه‌ای تهدید شدیم. این رفتار غیرقابل‌قبول است. این زورگویی است و اعضای سازمان ملل در برابر آن سر خم نمی‌کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت: این بر خلاف قواعد اخلاقی است که فکر می‌کنیم شرافت اعضای سازمان ملل، فروشی است؛ بگذارید این‌طور بگویم: شما نمی‌توانید ما را بترسانید، شما می‌توانید قوی باشید اما این برای شما حق نمی‌آورد؛ ملت ترکیه هیچ‌گاه مردم فلسطین را تنها نمی‌گذارد. 

برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس/

 غلامعلی خوشرو، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: تصمیم اخیر آمریکا نشان داد که تنها هدف این کشور  حفظ بی قید و شرط امنیت رژیم صهیونیستی است و هیچ حقی برای مردم فلسطین قائل نیست. اشغال‌گری اسرائیل مرکز همه منازعات و مشکلات در منطقه خاورمیانه است.


وی افزود: دولت جاری آمریکا تمایل خودش را برای منحرف کردن توجه شورای امنیت از جنایاتی که مردم فلسطین می‌گذرد به برخی پرونده‌های ساختگی پنهان نکرده‌است چرا که  فلسطین در قلب و ذهن همه مسلمانان و همه ملت‌های صلح طلب جهان است و ایران ایستادگی خودش را در کنار مردم مظلوم فلسطین بار دیگر مورد تاکید قرار می‌دهد.

نماینده جمهوری خلق چین در سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی گفت: ما از همه کشورها می‌خواهیم کمک کنند تا بحران کنونی در مورد قدس فروکش کند هر چند چین همواره از فرآیند صلح خاورمیانه حمایت کرده‌است و از تشکیل دولت مستقل فلسطینی در مرزهای پیش از ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی حمایت می‌کند، شی جین‌پینگ، رییس جمهور چین ماه ژوئیه سال پیش یک پیشنهاد چهار بندی برای صلح خاورمیانه ارائه داد و از ادامه فرآیند صلح حمایت می‌کند.

 نماینده مالزی در سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی نیز گفت:  ما نگرانی و مخالفت خود را با تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام می‌کنیم چرا که  این تصمیم فقط به اشغال‌گری خشونت‌بار اسرائیل کمک می‌کند و امیدواریم آمریکا با پس گرفتن تصمیمش و نشان دادن مسوولیت به راهکار فرآیند صلح کمک کند.

 نماینده آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی گفت: موضع آفریقای جنوبی در مورد قدس مشخص است، ما معتقدیم که وضعیت قدس باید در مرحله پایانی مذاکرات مشخص شود و از این قطعنامه حمایت می‌کنیم و بیانیه عدم تعهد را که توسط نماینده ونزوئلا خوانده شد کاملا قبول داریم.
وی افزود:  معتقدیم که تصمیم دولت آمریکا تاسف‌بار است و بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی معتقدیم که هر گونه تصمیمی از سوی اسرائیل چه قانون‌گذاری و اجرایی برای تغییر وضعیت قدس از لحاظ حقوقی باطل و بی‌اثر است.

برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس/ خوشرو: ایران در کنار مردم مظلوم فلسطین است

در نهایت مجمع عمومی سازمان ملل، با ۱۲۸ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۳۵ رأی ممتنع، پیش‌نویس قطعنامه مربوط به وضعیت قدس را به تصویب رساند.

 

برگزاری نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس/ خوشرو: ایران در کنار مردم مظلوم فلسطین است

در جریان رای گیری قطعنامه مجمع عمومی علیه رژیم صهیونیستی کشورهای ایالات متحده آمریکا، میکرونزی، هندوراس، توگو، گواتمالا، نائورو، پلائو و جزایر مارشال، در کنار رژیم صهیونیستی کشورهای بودند که به قطعنامه وضعیت قدس رای منفی دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.