سخنان وزیر کشور عراق درباره قدرت اطلاعاتی بغداد در برابر داعش

قاسم الاعرجی در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت از قدرت اطلاعاتی نیرو‌های دولتی عراق به منظور جلوگیری از تلفات در حملات تروریستی داعش گفت.

 به نقل از ایندیپندنت، حال که گروه تروریستی داعش مناطق تحت اشغال خود را از دست می‌دهد و جاسوس‌ها نقشه تروریست‌ها برای بمب‌گذاری را خنثی می‌کنند، خشونت‌ها در عراق به پایین‌ترین سطح خود از زمان سرنگونی صدام حسین در سال 2003 رسیده است.

یک مقام بلندپایه عراقی اعلام کرده است اطلاعات درباره حملات احتمالی داعش به حدی قدرتمند شده است که نیروهای دولتی عراق می‌توانند یک بمب را از مرحله تولید تا انفجار، رصد کنند. این مسئله به نیروهای عراقی این امکان را داده است تا محل انفجار را تخلیه کرده و به عناصر تروریست اجازه دهند نقشه خود را انجام دهند تا به این صورت داعش متوجه وجود جاسوس‌ها در بدنه خود نشود.

قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق، در مصاحبه با ایندیپندنت در بغداد گفت: «ما در داعش افراد نفوذی داریم که با ما همکاری می‌کنند». وی افزود: «داعش از این مسئله اطلاعی ندارد و ما اطمینان حاصل می‌کنیم هویت خبررسان‌های ما فاش نشود». وی گفت ما پس از چنین حملاتی اطلاعیه‌های رسمی منتشر می‌کنیم و در آن شمار تلفات را اشتباه اعلام می‌کنیم.

الاعرجی سال گذشته و پس از استعفای وزیر خارجه پیشین عراق در پی بمب‌گذاری در خودرویی در بغداد که جان بیش از 300 نفر را گرفت، در سمت کنونی‌اش مشغول به کار شد. وی معتقد است تکرار چنین حملات تروریستی ممکن است؛ اما از آن‌جا که داعش دیگر شهرها و مناطقی را در اختیار ندارد تا بمب‌گذاران را سازماند‌هی و تجهیز کند، احتمال وقوع چنین حادثه‌ای بسیار اندک است. وی گفت: «مسئله اصلی این است که خلافت خودخوانده داعش در هم شکسته است. داعش اکنون تنها یک شهر (راوه) و بخش‌هایی از صحرای غربی را در اشغال خود دارد».

با از دست دادن آخرین قلمروهای خود، احساس شکست و یاس در داعش به وضوح مشاهده می‌شود. با این‌حال، به نظر می‌رسد سرکرده‌های داعش پیش از این شکست خود را پیش‌بینی کرده باشند. به این ترتیب ممکن است داعش «ماموران خفته‌ای» را همراه با محل‌های اختفا و تسلیحات و تجهیزات فراهم کرده باشد تا نیروهای باقی مانده خود را قادر به ادامه زندگی و انجام حملاتی کند که نشان دهد آن‌ها همچنان قدرتمند هستند. گروه تروریستی القاعده پس از شکست خود، توانست با مخفی ماندن در بازه زمانی سال‌های 2007 تا 2012 میلادی، هنگامی که شرایط به نفع آن شده بود، بار دیگر به فعالیت بازگردد.

داعش نیز چنین اقدامی را تکرار خواهد کرد. با این‌حال، در صورتی که شبکه‌های داعش افشا شده و از میان برود، این گروه تروریستی نمی‌تواند به موفقیت القاعده دست یابد. الاعرجی گفت: «ما با خانواده‌های عناصر مهم داعش برای کمک به واحدهای اطلاعاتی خود همکاری داریم». وی توضیح داد به عنوان مثال قرار است در روز مصاحبه با همسر یکی از سرکرده‌های داعش تماس برقرار شود. وزیر کشور عراق گفت: «ما به او پول می‌دهیم و هویت‌اش را مخفی نگه می‌داریم. اما او می‌خواهد از فرزندانش محافظت کند و خود زنده بماند؛ به همین دلیل است که با ما همکاری می‌کند».

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.