اهمیت استراتژیک تلعفر در چیست؟

شهر تلعفر یکی از آخرین شهر‌های باقیمانده در اشغال داعش است، با پیشروی‌های نیرو‌های عراقی طی روز‌های اخیر این گروه تروریستی آخرین نفس‌هایش در این کشور می‌کشد.

 تلعفر به عنوان یکی از شهرهای مهم با مساحت بیش از 3200 کیلومتر مربع در شمال استان نینوا و در شمال غربی موصل در کشور عراق قرار دارد، فاصله این شهر با موصل 65 کیلومتر است و بعد از موصل به عنوان بزرگترین شهر در عراق است.

از مواردی که سبب شده تا تکفیری ها در شهر بغداد عملیات تروریستی انجام دهند فاصله نزدیک آن به تلعفر است که این موضوع بر اهمیت جغرافیایی  تلعفر نیز افزوده است.

تلعفر یکی از راه‌های مواصلاتی بین سه کشور عراق، سوریه و ترکیه قرار گرفته به طوری که با مرز سوریه و همچنین ترکیه تنها 60 کیلومتر فاصله دارد.

 

اهمیت استراتژیک تلعفر و آزادسازی آن+نقشه و جزئیات 

یکی دیگر از مواردی که اهمیت این شهر را بالا برده و باعث می شود تا یکی از اصلی ترین مراکز آموزشی تروریست های داعش قرار گیرد، تنوع قومیتی و مذهبی آن بوده که شامل ترکیبی از جمعیت ترکمن، کرد، عرب، شیعه، سنی و مسیحی است ولی اغلب ساکنان این شهر شیعه نشین هستند.

بزرگترین پایگاه استقراری گروه تروریستی تکفیری داعش پس از آزادسازی موصل توسط ارتش و نیروهای بسیج عراق، شهر تلعفر قرار گرفت چراکه همه ارتباطات گروه‌های تروریستی داعش از طریق سوریه به سمت عراق با عبور از این شهر انجام می شد.

اولین قدم نیروهای بسیج عراق مثل حشدالشعبی برای آزادسازی مرکز شهرستان تلعفر و همچنین قطع آخرین خطوط امدادرسانی به گروه‌های تکفیری تروریستی داعش؛ آزادسازی فرودگاه تلعفر و راه اندازی آن بود که چندی قبل احمدالاسدی سخنگوی نیروهای داوطلب مردمی عراق گفت که با آزادسازی این فرودگاه امنیت دوباره به مرزهای عراق و سوریه برخواهد برگشت.

به گفته تلحلیلگران سیاسی بسیاری از استراتژیک‌هایی که در آزادسازی موصل در عراق توسط ارتش و نیروهای مردمی در نظرگرفته شد باید در آزادسازی تلعفر نیز به کار برده شود تا هم مردم بی دفاع در عراق از دست داعش نجات یابند و هم این عملیات ها با کاهش تلفات همراه باشد.

 

اهمیت استراتژیک تلعفر و آزادسازی آن+ نقشه و جزئیات

آرایش نیروهای حشدالشعبی در تلعفر و محاصره ی تروریست ها در تاریخ 22/8/2017 میلادی

 

اهمیت استراتژیک تلعفر و آزادسازی آن+ نقشه و جزئیات

متاسفانه یکی از مواردی که هنوز در آزادسازی کامل تلعفر ایجاد سدمعبر کرده مشاهده شدن نیروهای آمریکایی در این منطقه است که با عملیات های بمباران هوایی و تامین سلاح گروه تروریستی داعش سعی در این دارند تا از سقوط و شکست کامل این گروهک در منطقه جلوگیری کنند.

از دیگر مواردی که دلالت بر حمایت کشور آمریکا از تروریست های داعش در منطقه غرب آسیا دارد این است که همزمان با آغاز عملیات نیروهای نظامی عراق برای پاکسازی شهر تلعفر مشاهده شد بالگرد های آمریکایی اقدام به انتقال فرماندهان داعشی از این شهر به سمت کشور سوریه بودند؛ کاملا مشخص است که یکی از اهداف اصلی آمریکا در غرب آسیا جلوگیری از زوال گروهای تروریستی مثل داعش در منطقه غرب آسیا است.

آمریکا تمام تلاشش را می کند تا نیروهای حشد الشعبی نتوانند برای آزادسازی تلعفر اقدامی کنند، چراکه با آزادی این شهر نیروهای حشدالشعبی بر مرزهای بین سوریه و عراق تسلط یافته و چیزی که آمریکا از آن می هراسد برقراری ارتباط نیروهای حشدالشعبی با ارتش سوریه است.

به گفته یکی از نماینده های جبهه مردمی ترکمن واقع در این منطقه، آمریکایی ها به بهانه کمک به نیروهای عراقی برای مبارزه با گروه تروریستی تکفیری داعش، در حومه تلعفر یک پایگاه نظامی را تاسیس کردند که هدف اصلی آمریکایی ها از تاسیس چنین پایگاهی فرماندهی عملیات ها در این شهر است.

اهمیت استراتژیک تلعفر و آزادسازی آن+ نقشه و جزئیات

داعش آخرین نفس‌هایش را در عراق می‌کشد

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا پیرامون مراحل آزادسازی تلعفر اظهار کرد: تلعفر یک منطقه کاملا استراتژیک است، تقریبا 80 درصد این منطقه آزاد شده و کمتر از 20 درصد مناطق هنوز در طرف درگیری قرار دارد.

وی ادامه داد: در سه روز آینده به کلی منطقه تلعفر آزاد خواهد شد و به این ترتیب عراق با آزادسازی تلعفر خواهد توانست منطقه مرزی سوریه، عراق و ترکیه را تامین کند و داعش به طور کلی ناچار خواهد شد که از عراق خارج شود.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: باتوجه به پیشروی های سریعی که نیروهای مسلح و حشدالشعبی در تلعفر داشتند به نظر می‌رسد که داعش آخرین نفس های خود را در عراق می کشد.

هانی زاده بیان کرد: از آنجایی که داعش در گذشته از طریق مرز سوریه کمک لجستیکی دریافت می کرد الان با آزادسازی تلعفر نیروهای مسلح عراق در مرز مستقر می‌شوند و مرز را کنترل می‌کنند.

وی گفت: تعداد زیادی از روستاهای تلعفر آزاد شده و به نظر می رسد که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به زودی از آزادسازی منطقه تلعفر و در نهایت پیروزی کامل عراق را اعلام خواهد کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط در عراق به نفع نیروهای مسلح این کشور است و استقرار نیروهای عراقی در مرز کمک بزرگی به برقراری امنیت در عراق خواهد بود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.