آیا از جعبه سیاه پرونده نفتی فردا رمز گشایی می شود؟

فردا دادگاه رسیدگی به پرونده دو متهم نفتی که پیش از این حکم آن‌ها در دیوان عالی کشور نقض شده بود، برگزار می‌شود.

آیا از جعبه سیاه پرونده نفتی فردا رمز گشایی می شود؟ پرونده نفتی با مهره هایی مانند بابک زنجانی، مهدی شمس و حمید فلاح هروی  یکی از برزگترین پرونده‌هایی است که قوه قضائیه به آن رسیدگی کرده است. 

 دادگاه این متهمان پیش از این در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در بیست و شش جلسه برگزار شد.

 مهدی شمس که نامش به عنوان متهم ردیف دوم در پرونده فساد نفتی مطرح است، در جلسات دادگاه خود را استاد دانشگاه لندن، دکترای اقتصاد، دارای تابعیت مضاعف ایرانی انگلیسی و ساکن انگلیس معرفی کرد.
 افساد فی الارض به دلیل اخلال در نظام اقتصادی، مشارکت در کلاهبرداری یک و دو دهم میلیارد یورویی از اتهامات شمس براساس کیفرخواست قرائت شده، اعلام شده است.

 پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از جرم به مبلغ یک میلیارد و200میلیون یورو و پولشویی و مشارکت در عواید حاصل از کلاهبرداری شرکت نیکو به مبلغ 767میلیون و 500هزار یورو از اتهامات عنوان شده  دیگر در کیفرخواست برای این متهم است.

 حمید فلاح هروی که نامش به عنوان متهم ردیف سوم در پرونده فساد نفتی مطرح شد، خود را بازنشسته ،دارای مدرک دکتری صنایع با تابعیت ایرانی و بدون سابقه کیفری و ساکن تهران معرفی کرد.

 افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال با علم به ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی، مشارکت عامدانه، مشارکت در ارتکاب جرایم مرتبط با جعل، مشارکت در کلاهبرداری یک میلیارد و دویست میلیون یورویی از شرکت Hk با استفاده از جعل، مشارکت در کلاهبرداری از تأمین اجتماعی و همچنین مشارکت در پولشویی از اتهامات حمید فلاح هروی براساس کیفر خواست قرائت شده است.

بعد از برگزاری بیست و شش جلسه دادگاه، سرانجام برای اتهام افساد فی الارض متهمان پرونده، حکم اعدام صادر شد که با اعتراض وکلای متهمان به حکم صادر شده پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد.
بعد از بررسی پرونده از سوی قضات دیوان عالی کشور، حکم اعدام بابک زنجانی تایید، اما حکم دو متهم دیگر پرونده نقض شد که بر این اساس دادگاه برای رسیدگی به پرونده این دو متهم، فردا در شعبه هم عرض به ریاست قاضی مقیسه برگزار شود.

آیا جعبه سیاه پرونده نفتی فردا در دادگاه حاضر می شود؟

 در این بین خبر‌هایی در خصوص دستگیری فرد دیگری به نام علیرضا منفرد در این پرونده مطرح شد که از آن به عنوان جعبه سیاه پرونده نام می‌برند و در حال حاضر، اما و اگر‌ها در مورد حضور این متهم جدید در دادگاه مطرح است.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا هم در خصوص احتمال حضور متهم جدید پرونده فساد نفتی در دادگاه  اعلام کرده بود که بازپرس و وزارت اطلاعات  به این متهمان چند ماهی است که دسترسی دارند و اگر لازم باشد،  فرد مذکور در دادگاه حاضر می‌شود.


حال باید منتظر ماند و دید در دادگاه فردا کدام یک از متهمان پرونده حاضر و چه مواردی مطرح می‌شود؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.