هافینگتن پست: آیا عربستان می‌تواند دارایی‌هایش را در آمریکا از مصادره نجات دهد؟

به نوشته هافینگتن پست، عربستان برای فروش دارایی‌های خود در آمریکا به منظور فرار از پرداخت غرامت به قربانیان حادثه 11 سپتامبر، مشکلات زیادی پیش‌رو دارد.
هافینگتن پست: آیا عربستان می‌تواند دارایی‌هایش را در آمریکا از مصادره نجات دهد؟
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در گزارشی نوشت: روز سه‌شنبه سنای آمریکا به اجماع لایحه‌ای را تصویب کرد که بنابر آن خانواده‌های قربانیان حادثه 11 سپتامبر می‌توانند از عربستان به دلیل ارتباط با این حادثه تروریستی شکایت کنند و خواستار غرامت شوند. 

این مسئله آل سعود را در عمل به وعده فروش صدها میلیارد دلار دارایی خود در آمریکا مصمم‌تر خواهد کرد تا مانع از مسدود شدن آن بوسیله دادگاه‌های این کشور شود. 

بنابر این گزارش، اما اجرایی کردن این وعده روندی طولانی، سخت و پیچیده خواهد بود. یکی از کارشناسان «بی‌اسپوک اینوستمنت گروپ،» یک شرکت تحقیقاتی مستقل، در این زمینه به هافینگتن پست گفت: این باور که عربستان به راحتی فشار یک کلید می‌تواند این دارایی‌ها را به فروش برساند، درست نیست. هیچ کس حاضر نمی‌شود چنین خطری را بپذیرد. زیرا پول زیادی از دست خواهد داد.   
ارزش دقیق دارایی‌های عربستان در آمریکا مشخص نیست. وزیر خارجه عربستان در گفتگو با اعضای کنگره آمریکا، این رقم را 750 میلیارد دلار اعلام کرد. اما به گفته «ادوین ترومن،» کارشناس مؤسسه پترسون، رقم واقعی پایین‌تر و چیزی میان 360 تا 450 میلیارد دلار است.  
  
بنابر این گزارش، کاخ سفید از خطر فروش این دارایی‌ها برای فرار از پرداخت غرامت آگاه است؛ اما حتی در سیال‌ترین بازارهای جهان فروش این دارایی‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود. 

یک کارشناس با اشاره به انجام اقدامی مشابه از سوی چین گفت در صورت وجود زمان کافی امکان فروش این دارایی‌ها وجود دارد. چین حدود 200 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را که در اوراق قرضه دولت آمریکا سرمایه‌گذاری کرده بود، در طول سال گذشته میلادی برای حمایت از واحد پول و بهبود اقتصاد رو به افول خود به فروش رساند.

نکته قابل توجه دیگر این است که عربستان در صورت موفقیت در فروش داراییهایش، با پول هنگفت به دست آمده چه خواهد کرد. ریاض می‌تواند این پول را در بانک‌ قرار دهد. اما از آن جا که این مبلغ سنگین برای بانک مربوطه مسئولیت ایجاد می‌کند، عربستان باید هزینه قابل‌توجهی را به آن بانک برای پذیرش چنین مسئولیتی بپردازد. بنابر گزارش صندوق بین‌المللی پول، عربستان هم‌اکنون مبلغی معادل 188 میلیارد دلار در بانک‌های خارجی سرمایه دارد.

گزینه دیگر برای عربستان این است که پول مذکور را به صندوقی خارج از دسترسی آمریکا منتقل و یک صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر شاخص ایجاد کند.

 در پایان این گزارش آمده است: مشکل دیگر عربستان، وابستگی واحد پول این کشور به دلار آمریکاست. به عبارت دیگر، عربستان ممکن است بتواند بخشی از دارایی‌هایش را در آمریکا به فروش برساند و مابقی را به مکانی خارج از دسترس این کشور منتقل کند؛ اما باز هم انجام سرمایه‌گذاری عمده برای ریاض مستقل از آمریکا و دلار این کشور غیرممکن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.