ظریف: دستاورد بزرگ برجام شکستن فضای ایران هراسی بود

وزیر خارجه ایران گفت: برجام فضایی را آماده‌ کرد تا پروژه ایران هراسی از بین برود.
ظریف: چهره‌ای از ایران به غلط در جهان ترسیم شده بودبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در "همایش فرصت‌های پس از برجام، تبیین مشارکت احزاب، تشکلهای صنفی و اقلیت های دینی، سمن‌ها، نخبگان علمی و اصحاب رسانه، بعد از ظهر امروز (شنبه 10 بهمن ماه ) در وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: برجام فضای نگرانی کار کردن با ایران، هزینه‌مند بودن ارتباط با ایران را رفع کرد و موجب  شد که کشورهای دیگر در حوزه هسته‌ای با ایران همکاری کنند.

وی در ادامه افزود: برجام این امکان را فراهم کرد تا تمام تحریم‌ها برداشته شود، همه این موارد دستاوردهای بزرگ است اما دستاورد بزرگ برجام شکسته شدن فضای هزینه‌مند ارتباط با ایران است.  ظریف با اشاره به اینکه با به دنیا ثابت کرده ایم روی حرفمان می ایستیم، ادامه داد: هیچ کس در رابطه با برجام فکر نمی‌کرد که در دی ماه به نتیجه برسد و همه این اندیشه را داشتند که تا فروردین و اردیبهشت به طول بیانجامد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: برخی‌ها در داخل کشور این از اقداماتی که ما باید انجام می‌دادیم و طرف مقابل وعده‌هایش را عملی می کرد نگرانی داشتند.

وی تاکید کرد: اگر در انتخابات خرداد 92 مشارکت 73 درصدی مردم پای صندوق های رای نبود و همچنین میان حاکمیت و مردم فاصه ایجاد می‌شد طرف مقابل به اعمال تحریم‌ها ادامه می‌داد و فکر می‌کرد تحریم‌ها در رابطه با ایران موثر بوده است.

ظریف اظهار داشت: قبل از برجام چهره ای از ایران به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی ترسیم شده بود که در قالب تصویرسازی ناهنجار هر اقدام علیه ایران رامی‌توانستند ، توجیه کنند. از این رو هر ساله رئیس جمهور منفور رژیم صهیونیستی به آمریکا سفر می‌کرد و با دستی پر از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران باز می‌گشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه تحریم‌ها با شروع مذاکرات هسته‌ای در مرداد 92 به حدی رسیده بود که براساس مصوبه جدید نمایندگان آمریکا که البته اجرایی نشد، فروش نفت ایران در فاصبله کوناهی به صفر می رسید، ادامه داد : اختیارات رئیس جمهور آمریکا برای لغو تحریم‌ها از وی گرفته می‌شد و همچنین دست رئیس جمهور آمریکا برای توافق با ایران بسته می‌شد ، این شرایطی بود که اگر مذاکرات صورت نمی‌گرفت اتفاق می‌افتاد از این رو برخی از کشور های منطقه و رژیم صهیونیستی از این نگران بودند که این وضعیت را نسبت به ایران از دست می دادند.

وی با اشاره به تلاش ها و فشارهای نتانیاهو ،‌افزود: حکام رژیم سعودی نیز به دی فشار آوردند و رشوه دادند تا مانع برجام شوند به خاطر اینکه می خواستند مانع از دست رفتن سرمایه گذاری طولانی مدت برای برهم زدن وضعیت ایران در میان مدت شوند و همچنین تصویرخشن و وحشتناکی از ایران به نمایش بگذارند تا به هر نوع اقدام علیه ایران بامقبولیتی بین‌المللی بخشیده شود. البته یکی از مهمترین دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای توقف این روند بود.

وی  با اشاره به شروع مرحله جدید که کاهش تحریم ها و از بین رفتن آنها را در بر داشت‌،‌ گفت: بدخواهان حمهوری اسلامی ایران تلاش هایی را برای ایجاد فضای روانی بین المللی داشتند و حتی پیش از تصویب مقررات شورای امنیت و ایالات متحده بعنوان محدودیت علیه ایران فضای هزینه‌مند بودن روابط با ایران را ایجاد کردند.

ظریف افزود: در مرحله قبل مردم، تشکل‌ها و جامعه مدنی تحریم‌ها را شکستند و در این راستا بود که مذاکره ممکن شد. امروز شرایطی داریم که کار باز هم به دست همین مردم و تشکل‌ها به نتایجی می‌رسد و باید از فضای جدید ایجاد شده برای پیشبرد اهداف ملی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: میوه برجام فضای ایران هراسی را به نفع اقتصادی ملی، اقتصاد مقاومتی و توسعه تحقق بخشید و این امر نیازمند فهمی است که تحریم و فضای روانی بین‌المللی و بی‌اعتمادی نسبت به ایران تغییر کند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: پسابرجام و پساتحریم بیش از هر چیز یک فضای آماده‌ای برای کشورهای مختلف برای فعالیت با ایران است تا پروژه ایران هراسی از بین برود.

ظریف با طرح این سوال که آیا این فضا همچنان به این صورت باقی می‌ماند تصریح کرد: این فضا همواره شکننده است و مخالفان برجام همواره می‌خواهند موانعی را ایجاد کرده و شرایط قبل را بازسازی کنند. بر این اساس برای مقابله با این اقدامات نیازمند هماهنگی ملی هستیم در این راستا در ابتدا باید بفهمیم مخالفان دنبال چه چیزی هستند.

وی تاکید کرد: مخالفان به دنیا می‌گویند کار با ایران هزینه بر و قابل اعتماد نیست و همه حرکت‌ها در کنگره آمریکا برای این است که به کلیه بنگاه‌های اقتصادی دنیا بگویند که باید نگران باشند.

وی با تاکید بر اینکه در همین راستا رژیم صهیونیستی همین اقدام را انجام می‌دهد تصریح کرد: آنها تصوری در فضای بین‌المللی ایجاد می‌کنند و اینگونه القا می‌کنند که فضای کنونی ایران بی‌دوام است. در همین راستا آل سعود نیز در قطع رابطه با ایران بر این تنش‌ها بی‌جهت دامن می‌زند.

ظریف اضافه کرد: ما امروز شاهد سفرهای هیئت‌های اروپایی به ایران و بالعکس سفر رئیس جمهور به فرانسه و ایتالیا هستیم آنها همواره می‌خواهند بگویند که شرایط ایران همان شرایط نامطمئن قبلی است بر این اساس واقعیت را باید درک کرد که همواره بدخواهان ملت به دنبال این هستند که بگویند وضعیت فرق نکرده است.

وی افزود: پیام ما به دنیا این است که شرایط امروز کشورمان برای همکاری و سرمایه‌گذاری با کشورهای مختلف در صحنه بین‌المللی فراهم شده است و اگر خدایی نکرده پیام تنش،‌ تشنج و ناسازگاری را مطرح کنیم آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم.

ظریف با اشاره به رشد 8 درصدی اقتصاد کشور اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستیم براین اساس باید به این امر توجه کنیم که شرایط تغییر کرده و باید فضای جدیدی را برای فعالیت‌های اقتصادی بازسازی کنیم. فضای ایران به برکت حضور مردم در صحنه و رهبری مقام معظم رهبری فضای آرام، قابل اعتماد و امن برای سرمایه‌گذاری است.

وی افزود: بر این اساس خلاف این موضوع نباید به دنیا القا شود که بگویند هرکسی عقل کمتری دارد در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند بلکه بالعکس هر کسی کمترین عقل را دارد می‌تواند در ایران بهترین سرمایه‌گذاری را داشته باشد.

ظریف در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه در روزهای گذشته ترامپ نامزد جمهوری خواه اعلام کرد چرا همه قراردادها را باید ایرباس با ایران ببندد، بویینگ کجاست، اظهار داشت: کسی که با برجام مخالف است اکنون می‌فهمد که ایران برای سرمایه گذاری امن است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه اگر دشمنان این وضعیت را فهمیده‌اند پس چرا خودمان با شرایط جدید مخالفت می‌کنیم، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم از فضای پسابرجام استفاده کنیم باید این فضا تقویت شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از شرایط جدید استفاده کنیم باید به شعار اصلی سال که طبق فرموده مقام معظم رهبری همدلی و همزبانی دولت و مردم است وفادار باشیم.

ظریف افزود: اکنون زمان آن نیست که با هم سر میزان پیروزی در برجام بحث کنیم، گذشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه در هر روند توافقی یک سری بده و بستان‌هایی صورت می‌گیرد مگر اینکه یک طرف تسلیم شد گفت: ما معتقدیم که با توجه به شرایط کشور ما در بده و بستان ضرر نکرده است .

وی با بیام اینکه امروز این بده و بستان‌ها تمام شده و وقت استفاده است،‌ستاده‌های ما نه تکرار داده‌ها تصریح کرد: امروز شرایطی است که باید آنچه را که به دست آورده‌ایم را نقد کنیم نه انتقاد.
ظریف خاطر نشان کرد: اگر ما به دنبال  این باشیم که در برجام از صد ده گرفته‌ایم یا 80 و وارد دعوا شویم نتیجه این خواهد شد که از برجام هیچ منفعتی نخواهیم برد و وقتمان به دعواهای داخلی پیرامون دستاورد برجام خواهد گذشت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه اظهاراتش گفت: من واقعا خجالت می کشم برای یک سفر رسمی که رئیس جمهور در فرانسه انجام داد و بالاترین تشریفات را دولت فرانسه برگزار کرد برخی از دوستان این موضوع را مورد تخطئه قرار دهند که چرا رئیس جمهور را وزیر امور خارجه تحویل گرفته است.

و ی خاطر نشان کرد: بروید نگاه کنید و ببینید که نخست وزیر هند و پوتین را به هنگام سفر به فرانسه چه کسی تحویل گرفت،‌مگر ما خودمان قبل از استقبال رسمی رئیس جمهور را به پیشواز می‌فرستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: در فرانسه چند نوع سفر از قبیل رسمی، کاری و ... وجود دارد که سفر رئیس جمهور جز سفرهای رسمی بوده است به همین دلیل بالاترین تشریفات برای وی انجام شد پس چرا بی جهت عزت مردم را به حقارت تبدیل می‌کنید.

ظریف یادآور شد: مردم ما عزیزاند ،‌دنیا هم عزت آنها را پذیرفته پس چرا بی‌جهت کام مردم را تلخ می‌کنید.

وی در ادامه گفت: امروز زمان بهره‌برداری از شرایط جدید است، امروز باید به دنیا اعلام کنیم این مردم قدرتمند و عزت مند هستند و توانسته‌اند شرایط ویژه ای را ایجاد کنند. به همین دلیل باید بهترین استفاده را از این شرایط برد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه امروز می توان این شرایط را از 10 به 100 یا بلعکس از 100 به صفر و حتی منها تبدیل کرد اظهار داشت: اگر از فرصت‌ها استفاده کنیم ما به نفوذ دست پیدا کرده‌ایم. در غیر اینصورت هیچ .

وی افزود: تحریم‌ یک فضا بود،‌پساتحریم هم یک فضا است . بنا براین  زمان آن رسیده که از این فضا بهترین بهره‌برداری را انجام دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: یقینا در هر توافقی منافع دو طرف مطرح خواهد بود، پس منفعت طرف مقابل از سرمایه‌گذاری در ایران هم عامل پایداری آنها در کشور می‌شود ما باید نشان دهیم که سرمایه گذاری در ایران منفعت دارد. اگر میخواهیم برای جوانانمان اشتغال  ایجاد کنیم طرف مقابل باید احساس کند که سرمایه‌اش امن است و بازدهی دارد .

ظریف با بیان اینکه امروز در شرایط آماده در جهان برای استفاده از امکانات ایران قدرتمند و منسجم هستیم افزود: بدخواهان ما تلاش می‌کنند که در این شرایط خدشه هایی را وارد کنند. پس وظیفه ما و همه کسانی که می توانند در جامعه نقش هدایت‌گر و پیشرو داشته باشند این است که بهترین وجه و شرایط را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کنیم تا بتوانیم از فضای جدید نهایت استفاده را ببریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.