بیش از 33 هزار آمریکایی، قربانی زرادخانه های هسته ای این کشور

تازه ترین تحقیقات درباره پیامدهای برنامه هسته ای آمریکا نشان می دهد افراد شاغل در زرادخانه های هسته ای این کشور از خطرات تابش های رادیو اکتیو در امان نیستند.
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، تازه ترین تحقیقات درباره پیامدهای برنامه هسته ای آمریکا نشان می دهد جدا از تهدیدات ملموس برنامه هسته ای این کشور بر ضد صلح و ثبات جهانی، افراد شاغل در زرادخانه های هسته ای فرسوده آمریکا نیز از خطرات تابش های رادیو اکتیو در امان نیستند.    کارشناسان می گویند: "تردیدی وجود ندارد برنامه هسته ای هفتاد ساله آمریکا پیامدهای ناگواری بر کشورهای جهان بر جا گذارده است، ولی ذخایر عظیم تسلیحات اتمی پنتاگون نیز که هم اکنون در انبارهای این کشور خاک می خورد، به تدریج بر سلامت افراد شاغل در این تاسیسات تاثیرات منفی بر جا گذارده است."
 
افزون بر حدود 200 هزار نفری که در جریان بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در ژاپن قربانی شدند، تازه ترین تحقیقات مرکز مطالعاتی "مک کلاچی" نشان داده است دست کم 33 هزار و 480 آمریکایی در طول هفتاد سال گذشته به علت قرار گرفتن در معرض تابش های رادیو اکتیو در زرادخانه های تسلیحات هسته ای آمریکا جان خود را از دست داده اند.
 
این گزارش بر اساس مصاحبه با بیش از یکصد نفر از افراد شاغل در این مراکز یا کسانی که در مجاورت این تاسیسات تسلیحات هسته ای ساکن بوده اند و نیز تجزیه و تحللی بیش از هفتاد میلیون سوابق فدرال تهیه شده است. در سال ،2001 دولت آمریکا یک صندوق ویژه را تاسیس کرد تا به آرامی و در خفا به کسانی که در معرض تابش رادیواکتیو قرار گرفتند، غرامت پرداخت کند. مقامات ابتدا برآورد می کردند که این صندوق تنها لازم است به حدود سه هزار نفر خدمات رسانی کند؛ ولی تعداد این افراد در طول چهارده سال بعد افزایش یافته است.
 
اگرچه بیش از 33 هزار نفر از افراد این فهرست جان باخته اند، ولی این تعداد تنها بخشی از بیش از 107 هزار نفری هستند که پس از کار در زرادخانه های هسته ای آمریکا مبتلا به سرطان تشخیص داده شده اند. این در حالیست که بیش از پنجاه هزار نفر به رغم بیماری و از کار افتادگی موفق به دریافت غرامت نشده اند.
 
در این گزارش آمده است آمریکا در نظر دارد حدود یک تریلیون دلار برای بهینه سازی انبارهای محل نگهداری 4700 سلاح هسته ای خود هزینه کند. این طرح با انتقادات بسیاری در محافل داخلی این کشور روبرو شده است و بسیاری از کارشناسان با استناد به رویکرد جهانی در جهت کاهش و خلع سلاح هسته ای، منطق تخصیص چنین مبلغ هنگفتی را به این طرح زیر سئوال برده اند .
 
با این همه در گزارش مک کلاچی تاکید شده است حتی با وجود اجرای طرح بهینه سازی زرادخانه های هسته ای، نگرانی ها درباره ایمنی سلامتی آنها برطرف نخواهد شد و پیامدهای ناشی از تشعشعات رادیو اکتیو به قوت خود باقی خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.