پایگاه نظامی "طرطوس" فدراسیون روسیه + تصاویر

پایگاه نظامی "طرطوس" ارتش روسیه در کرانه های غربی سوریه قرار دارد.
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ادعاهای اخیر "فاکس نیوز" ضد سردار سلیمانی و روسیه وارد مرحله جدیدی شده و از یک ماه گذشته شیب تندی را به خود گرفته که خلاف واقعیت بودن آن اثبات شده است.

ادعاهای مختلفی درباره سفر سردار "قاسم سلیمانی"  به  "مسکو" و حضور نظامی ایران در سوریه و  وارد میدان نبرد کردن 1000 نظامی فدراسیون روسیه مطرح شده که هیچ کدام از منابع رسمی آن را تایید نکردند.  ضمن آنکه اگر همکاری نظامی ایران و روسیه در سوریه مطرح شده آن هم پایه درستی ندارد زیرا روسیه از گذشته دور پایگاه نظامی "طرطوس" را در کرانه‌های غربی سوریه داشته و این موضوع که سردار سلیمانی  1000 نیروی نظامی را به سوریه کشانده از سوی مقامات مسئول سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکذیب شده است.

  **بازخوانی یک ادعا

شبکه "فاکس نیوز" (Fox News) با انتشار گزارشی از نتایج ملاقات سردار سلیمانی با "ولادیمر پوتین" رئیس جمهور روسیه نوشت: "افزایش حضور روسیه در سوریه بخشی از توافق مخفی با فرمانده سپاه قدس ایران است".
 
در این گزارش آمده است: «در حالی که پنتاگون محتاطانه افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه را تحت نظر دارد، منابع اطلاعاتی غربی به فاکس نیوز گفتند که افزایش حضور روسیه تنها چند روز پس از ملاقات مخفی فرمانده سپاه قدس ایران و "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در مسکو صورت گرفته است.»
 
این پایگاه آمریکایی در ادامه مدعی شد سردار سلیمانی و "پوتین" در این نشست یک طرح مشترک نظامی برای سوریه را مورد بحث و گفتگو قرار داده اند. در ادامه این گزارش به نقل از یکی مقام اطلاعاتی در گفتگو با فاکس نیوز آمده است: «"روسیه دیگر تنها مشاوره نظامی نمی دهد بلکه فرماندهی مشترک جنگ در سوریه را به عهده گرفته است."
 

پایگاه نظامی
این مقام اطلاعاتی می گوید: "تصور کنید که آمریکایی ها چگونه وارد عراق و افغانستان شدند. افزایش نیرو و تجهیزات روسیه در سوریه نیز به همین صورت است. آن ها همه چیز می آورند و هر چه نیاز دارند می سازند.
 
منابع اطلاعاتی به فاکس نیوز گفتند که علاوه بر تجهیزاتی که روسیه پیش از این به سوریه اعزام کرده که شامل 50 تفنگدار دریایی، ده ها خودروی زرهی منتقل شده توسط هواپیماهای حمل و نقل نظامی آنتونوف-124، و تجهزات نظامی گسترده که توسط دو کشتی روسی به سوریه منتقل شده اند، روس ها همچنین تجهیزات اطلاعاتی و ارتباطی نیز به سوریه فرستاده است.
 
مقاماتی که افزایش حضور روسیه در سوریه را تحت نظارت دارند می گویند بیش از 1.000 نیروی سوری را مشاهده کرده اند. برخی از این نیروهای روسی متخصصان لجستیکی هستند که حضور آن ها برای تامین امنیت در حین گسترش پایگاه های روسی است."

 
 "فاکس نیوز" در ادامه مدعی شد: «طبق شواهد موجود، ژنرال سلیمانی نه تنها در افزایش حضور روسیه در سوریه نقش داشته بلکه احتمالا رهبری عملیات را نیز بر عهده دارد؛ هر چند او اخیرا درسوریه مشاهده نشده است.»

این رسانه آمریکایی سپاه قدس را گروهی تروریستی خوانده و نوشت: «نیروی قدس، بازوی بین المللی سپاه پاسداران ایران است که در صدور تروریسم به نمایندگان ایران در سراسر خاورمیانه از جمله لبنان، سوریه، عراق و یمن نقش دارد.»

**مشخصات جغرافیایی شهر بندری "طرطوس"

طرطوس پس از لاذقیه دومین بندر بزرگ در کرانه‌های سوریه (غرب) است و شهری است تجاری و گردشگری. بیشتر مردم طرطوس عرب‌های مدیترانهٔ خاوری هستند ولی در حدود ۳ هزار یونانی‌تبار نیز در شهرک حمیدیه در جنوب طرطوس زندگی می‌کنند. این شهر بندری از بنادر اصلی سوریه بوده که بیش از 115 هزار نفر جمعیت دارد.


پایگاه نظامی

پایگاه نظامی
 بندر طرطوس در دوران اتحاد جماهیر شوروی به پایگاهی برای کشتی‌های روسی در دریای مدیترانه بدل شده بود. البته وزارت دفاع فدراسیون روسیه اعلام کرده که این پایگاه ، در جهت اورهال (تعمیر اساسی) ناوهای روسیه کاربری خود را حفظ کرده و به کار خود ادامه می‌دهد.
 
**توپولوژی پایگاه نظامی فدراسیون روسیه در "بندر طرطوس"

پایگاه نظامی نیروی دریایی ارتش فدراسیون روسیه در غرب سوریه و در شهر بندری "طرطوس" قرار دارد. این پایگاه نظامی در ابعاد کوچک  بوده و در راستای تعمیر و نگهداری ناوهای جنگی نیروی دریایی ارتش فدراسیون روسیه انجام وظیفه می‌کند. پایگاه نظامی "طرطوس" در راستای  سفر و نگهداری از ادوات فدراسیون روسیه ایجاد شده و در سفر ناوگروه‌های این کشور در منطقه مدیترانه ایفای نقش می‌کند. 


پایگاه نظامی



پایگاه نظامی
این پایگاه نظامی فدراسیون روسیه در سال 1971 در جهت گسترش  ناوگان اتحاد  جماهیر شوروی سابق ایجاد شده است. این پایگاه دریایی می‌تواند انواع شناورهای نظامی از 100 تا بیش از 300 متر ( کوچک تا متوسط و بزرگ) را در اسکله میزبانی کند که از جمله آن می‌توان به ناوشکن "اودالوی" ، شناور  "سالوا" و "کایروف" و ناوهواپیمابر "الکسی کوزنیتسف" اشاره کرد. 

پایگاه نظامی

پایگاه نظامی

 این  پایگاه  به یک پادگان، ساختمان های انبار، اسکله های شناور، قایق برای تعمیرات مجهز است و حدود پنجاه ملوان روس درآن حضور دارند . این مکان  تنها  مرکز  نظامی مسکو در در یای مدیترانه  به شمار  می رود که براساس   توافقنامه  سال 1971  و اعزام   ناوگان  در یایی  روسیه در مدیترانه  شکل گرفت  . این  ناوگان با  فروپاشی  اتحاد جماهیر شوروی  در سال  1991 از بین رفت اما  همچنان روسیه موقعیت خود را در این  مکان  حفظ کرده است.

اشاره شده که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مقامات فدراسیون روسیه در حال بازسازی این پایگاه نظامی هستند ؛ ضمن آنکه روابط "مسکو-دمشق" در این مسیر بسیار گسترش یافته است. گسترش همکاری‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی در دستور کار دو کشور بوده و پایگاه نظامی طرطوس در انی زمینه از ده سال گذشته نقش عمده‌ای داشته است. به گفته برخی منابع پایگاه نظامی "طرطوس" تا سال 2042 در رهن کامل فدراسیون روسیه است.


پایگاه نظامی
** لاوروف: ارتش سوریه موثرترین قدرت در جنگ با داعش است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با بیان این مطلب که ارتش سوریه موثرترین قدرت در جنگ با داعش است، از قدرت های جهانی خواست به ارتش سوریه کمک کنند.

وی اظهار داشت: روسیه کمک های نظامی خود را به سوریه ادامه خواهد داد و از کشورهای دیگر هم خواست به اسد و نیروهای زمینی ارتش سوریه کمک کنند.

 وی افزود: «داعش تنها با حمله هوایی از بین نمی رود. همکاری با نیروی زمینی ارتش سوریه که موثرترین و قدرتمندترین نیروی نظامی علیه داعش در سوریه است، ضروری است."

آمریکا و ناتو نگران افزایش فعالیت های نظامی روسیه در سوریه هستند. آنها دولت بشار اسد را مسئول بحران سوریه می دانند. این در حالی است که مسکو می کوشد در غالب فعالیت های بین المللی مبارزه با داعش، به دولت بشار اسد تجهیزات نظامی بدهد.

** کوثری: آزادگان جهان کمک های مستشاری ما دریافت می کنند

 محمد اسماعیل کوثری رئیس کمیته دفاعی امنیتی مجلس شورای اسلامی در گفت گو با خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: آزادگان جهان کمک‌های مستشاری ما را دریافت می‌کنند و در مبارزه با تروریسم از آن استفاده خواهند کرد. 

**جوکار: هرگونه کمک مستشاری برای مقابله با تروریسم را ارائه می‌دهیم

محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: ما هرگونه کمک مستشاری در جهت مقابله با تروریسم را ارائه می دهیم.

"مسکو" کمک‌های خود را به روسیه در چهارچوب قوانین بین المللی مطرح کرده و در این زمینه آشکارا کمک‌های نظامی و مستشاری خود را مطرح کرده اما سخنی از کمک نیروی نظامی (نیروی انسانی جنگنجو) به میان نیاورده  ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران هم همواره اعلام کرده که کمک‌های کشورمان به سوریه مستشاری بوده است.


پس می‌توان دریافت به دلیل وجود پایگاه نظامی "طرطوس از سال 1973 در سوریه (که خود ناقض ادعای فاکس نیوز است)، عدم وجود مدارکی دال بر حضور فرماندهان نظامی ایران در "مسکو" برای درخواست اعزام نیرو از سوی فدراسیون روسیه به سوریه، سابقه جو سازی رسانه‌ای "فاکس نیوز" و نبود یک مدرک مستند درباره ادعای این رسانه‌ موج رسانه‌ای "فاکس نیوز" در یک ماه گذشته صحت ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.