زمانی که ایران می‌توانست سلاح هسته‌ای تولید کند، این کار را نکرد

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان ؛" جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، در مصاحبه با نشریه آتلانتیک درباره توافقنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد: از نظر سیاسی جار و جنجال خواهند کرد که ایران می‌خواهد به بمب دست پیدا کند، پس بهتر است همین حالا آنها را بمباران کنید تا جلوی تهدیدات را بگیرید. این مسئله اجتناب ناپذیر است. در آن صورت کار به مقابله به مثل خواهد کشید. حتی سیا و ژنرال دمپسی و اشتون کارتر هم در جلسه استماع گفتند ایران پاسخ خواهد داد. در آن صورت چه تعداد از راکتهای ایران روی تنگه ها فرو خواهد ریخت. آیا تنگه هرمز بسته خواهد شد. آیا نیروهای ما در افغانستان هدف حمله قرار خواهند گرفت. آیا دیگر پایگاهها در منطقه که فعال نیستند درگیر خواهند شد، چه می‌شود؟
  

 این نامردا خودشونم از اول می دونستن که ایران دنبال سلاح هسته ای نبوده ولی برای بهانه جویی و تحریک افکار و همراه نمودن افکار دیگران، به این دروغ متوسل شده اند.و این همه دردسر درست کردند.اون نفهم هایی که با این دروغ ها، آمریکایی ها را همراهی کردن از خود اینها نامردتر و پست فطرترند. 
خبرنگار پرسید: شما می‌گویید که در نتیجه نبود توافقنامه، ایران از نظر رویارویی در مناطق مختلف خاورمیانه برتریهای زیادی خواهد داشت. 
کری پاسخ داد: البته برتری نهایی از آن ماست. همانطور که لیندزی گراهام هم گفت چه کسی برنده خواهد بود ؟ خوب همه این را می‌دانیم؛ اما می‌دانید که اگر بتوانیم، می‌خواهیم چنین اتفاقی نیفتد. تازه در آن صورت اگر بخواهیم اقدام نظامی انجام دهیم، از حمایت سازمان ملل متحد برخوردار نخواهیم بود، قانون بین المللی از ما حمایت نخواهد کرد، متحدان از ما حمایت نخواهند کرد، علت این است که ما به آنها پشت کرده‌ایم. 
خبرنگار گفت فرانسه با ما خواهد بود. 
کری پاسخ داد: من مطمئن نیستم. فرانسه فکر می‌کند که این توافق خوبی است. بگذارید دقیق‌تر بگویم. نگاه کنید، من صد بار این مسئله را توضیح داده‌ام. من به شما می گویم که این توافقنامه به نفع اسرائیل و امنیت اسرائیل است. من معتقدم صرف نه گفتن به این توافقنامه بی‌ملاحظگی است. 

خبرنگار گفت پس چرا فکر می‌کنید که نمی‌توانید اکثریت اسرائیلیها را ، یا اکثریت جامعه سازمان یافته یهودی را متقاعد کنید؟
کری گفت: زیرا سطح عظیمی از ترس و بی‌اعتمادی وجود دارد و ذاتا این حس و باور وجود دارد که با توجه به دستاوردها و خودداریهای ایران در گذشته، آنها دوباره برخی کارها را انجام نخواهند داد. این احساسی غریزی و ذاتی است. این باوری احساساتی است و البته من آن را درک می‌کنم و درباره آن نیز بسیار حساس هستم. من با شماری از دوستان اسرائیلی خود درباره این توافقنامه جز به جز صحبت کردم. آنها اذعان می‌کنند که بله، حق با شماست، نمی‌توان در بیست و چهار روز مواد را پاک کرد و از بین برد. 

مطمئنا گزینه هایی وجود دارد که چگونه می‌توانیم توان بازدارندگی اسرائیل را تقویت کنیم یا کارهایی از این قبیل انجام دهیم. همه این کارها روی میز وجود دارد؛ اما می‌خواهم این نکته را بگویم، شما می‌توانید بازرسی‌ها را توضیح دهید، شما می‌توانید فلان کارها را توضیح دهید و آنها خواهند گفت خوب، آنها می‌توانند فلان کار را بکنند، آنها نمی‌توانند فلان کار را بکنند، شما پاسخ آن را دادید؛ اما من اعتمادی به این آدمها ندارم.

به نظر من مردم ملاحظه‌ای عمیق و مشروع در این خصوص دارند و فکر می‌کنم این مسئله در نظر بسیاری از مردم درباره توافقنامه غالب است و البته نتانیاهو نیز حق دارد این طور فکر کند. اساسا  او معتقد است نمی‌توان با آنها معامله کرد؛ اما مسئله این است که او هیچ گزینه‌ای پیش روی ما نمی‌گذارد که چگونه می‌توان از این برنامه خلاص شد. ما در شرایط خطرناکی قرار داشتیم. زمان گریز هسته‌ای ایران دو ماه بود، ایران به اندازه ساخت ده تا یازده بمب ماده شکافت پذیر داشت، آنها تقریبا به آن نزدیک بودند، ما جلوی آن را گرفتیم. 

این فرضیه وجود دارد که رئیس جمهور اوباما، به عنوان آخرین گزینه، و نه به عنوان اولین گزینه، آن را روی میز دارد. و تفاوت در همین است. ما گزینه نظامی را از روی میز برنداشته‌ایم. شاید اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، این کاری است که در نهایت مجبور به انجام آن خواهید شد. اما همه باور دارند که حفظ وحدت میان این شش کشور، حفظ حمایت قانون بین المللی از خودتان، حفظ این گزینه و امکان عملی شدن آن را فراهم کردن، راهی بسیار پیچیده است و نیاز به هوشمندی زیادی دارد و چیزی نیست که بتوان با عجله انجام داد تنها به این علت که امروز به آنها اعتماد ندارید. 

آ سه آن از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرد

شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد: "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری در کوالالامپور تاکید کرد وزرای امور خارجه "آسه آن "از توافق هسته‌ای ایران حمایت کردند. 

کری که در کوالالامپور است افزود: من درباره آزادی بیان در این منطقه ابراز نگرانی کردم. ما با اعضای کشورهای سازمان آ سه آن برای شناسایی ماهیگیری غیرقانونی همکاری می‌کنیم. من بر حمایت آمریکا از مقابله با اقدامات غیرقانونی در دریای جنوبی چین تاکید کردم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.