چه کشورهایی بازندگان و برندگان توافق هسته‌ای ایران هستند؟

ریل نیوز نوشت اجرای توافق هسته‌ای تبعات سیاسی و اقتصادی بسیاری در دنیا خواهد داشت و در این میان برخی کشورها از این موضوع سود خواهند برد و برخی دیگر از جمله عربستان از آن متضرر می‌شوند.
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری ریل نیوز، برای نمایندگان کنگره زمان برای رای دادن به یا علیه توافق هسته ای ایران در حال پایان یافتن است. در دوره شصت روزه بازنگری توافق، قانونگذاران به این موضوع که ایران چگونه برنامه هسته ای خود را در ازای کاهش تحریم های اقتصادی محدود می کنند، توجه خواهند کرد.
  
اما اکنون با چشم انداز لغو تحریم های اقتصادی، چه کسی برنده و بازنده بازگشت ایران به تجارت جهانی خواهد بود؟ تجار اروپایی یکی از برندگان این اتفاق خواهند بود.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکایی در ارتباط با این موضوع گفت: مطالعات ما نشان می دهد در دو سال نخست اعمال تحریم ها علیه ایران، آلمان در حدود بیست و هشت تا چهل میلیارد دلار زیان کرد. کشورهای دیگر اروپایی از جمله ایتالیا و اسپانیا نیز تقریبا به اندازه آلمان از تحریم ایران متضرر شدند. هرچند این کشورها شرکای اصلی تجاری ایران نبودند، اما آنها زیان های بسیاری را متحمل شدند زیرا سالانه مقادیر بسیاری از نفت ایران را وارد می کردند و چیزهای بسیاری نیز به ایران می فروختند.

برای همین این کشورها خود را برای ورود به بازارهای ایران آماده می کنند. آلمانی ها به ایران سفر کردند، وزیر امور خارجه فرانسه نیز نخستین وزیر امور خارجه پنج بعلاوه یک بود که به ایران بازگشت.
هرچند تحریم ها به طور رسمی علیه ایران لغو نشده اند، اما برخی شرکت های تجاری به بازارهای ایران وارد شده اند. به عنوان مثال شرکت آلمانی خودروسازی مرسدس بنز خود را برای امضای قراردادی با ایران آماده می کند که به این کشور اجازه می دهد خودرو و خودروهای تجاری در ایران تولید کند. شهر لوکس دبی در امارات متحد عربی نیز برنده دیگر این توافق است. دبی با توافق هسته ای ایران موافق است زیرا به خوبی می داند شرکت های غربی برای تجارت با ایران دفاتر تجاری خود را در این شهر افتتاح خواهند کرد و مرکز توجه تجاری قرار خواهد گرفت. 

باید خاطر نشان کرد از آنجایی که ممنوعیت تجارت آمریکایی ها با ایران و تحریم های تجاری علیه این کشور به قبل از اعمال تحریم های سال 2007 درباره برنامه هسته ای این کشور بازمی گردد، همه این تحریم ها دست نخورده باقی خواهند ماند و شرکت های تجاری آمریکا امکان دست یابی به بازار تجاری ایران را ندارند. هرچند رئیس جمهور آمریکا می تواند از آنها چشم پوشی کند یا تمدید اجرای آنها را امضا نکند، اما تا کنون چنین عزمی در دولت مشاهده نشده است.

اجرایی شدن توافق هسته ای بر آینده عربستان سعودی رقیب دیرینه ایران نیز تاثیر دارد. از این پس کشورهای بسیاری سیاست های خود را تغییر خواهند داد و به جای نفت عربستان، نفت ایران را خریداری خواهند کرد. این موضوع به کاهش بیشتر نقش استراتژیک عربستان سعودی در منطقه می انجامد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.