بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز انگلیس مبنی بر پذیرش ورود به «گفتگویی فشرده و جدی» در موضوع برنامه موشکی و مسائل منطقه ای توسط مقامات کشورمان در نشست اخیر در بروکسل را شدیداً تکذیب کرد و چنین ادعایی را بی اساس دانست.
قاسمی در همین ارتباط گفت: سیاست و موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه دفاعی موشکی کشور کاملا مشخص و روشن است و دیگر کشورها نیز به خوبی از این موضع جمهوری اسلامی ایران آگاهی دارند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضع جمهوری اسلامی ایران بدون توجه به جوسازی ها، تهدیدات، مواضع و دیدگاه های ایالات متحده آمریکا و دیگران، هیچ تغییری نکرده و همچنان که بارها اعلام شده است برنامه موشکی ایران کاملا جنبه دفاعی و بازدارندگی داشته و علیه هیچ کشوری نیست و طرح ادعاهای واهی و بی پایه و اساس، تغییری در این موضع اصولی و اساسی کشور ایجاد نخواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی و سیاست های دفاعی بویژه برنامه موشکی خود را نخواهد داد.
قاسمی همچنین سیاست ایران در منطقه را سیاستی سازنده، ثبات ساز و در جهت تقویت هر چه بیشتر صلح و امنیت منطقه و جهان خواند.
وی در پایان افزود: بدخواهان و افراط گرایان اگر نمی توانند کمکی به ثبات و امنیت در منطقه بعمل آورند، اجازه ندارند نقش ایران را که برای مبارزه با تروریسم، ناامنی و بی ثباتی هزینه های بی شماری را پرداخت کرده است، نادیده گرفته و موجب تشدید هرج و مرج و ناامنی و توسعه تروریسم در منطقه شوند.
امروز مصادف با شهادت سه تن از بنیانگذاران گروه فداییان اسلام است که سحرگاه 27 دی ماه 1344 با تایید حکم در دادگاه تجدیدنظر رژیم ستمشاهی، تیرباران شدند. به جرات می توان گفت که حضور مجاهدانی مانند فدائیان اسلام، نقش برجسته و تاثیر بی بدیلی در شکل گیری قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) و پیروزی نهضت اسلامی داشته است. به ویژه آن که خیزش انقلابی فدائیان اسلام در برهه ای از تاریخ روی داد که می توان از آن به اوج دوره خفقان و استبداد رژیم طاغوت نام برد؛ به همین مناسبت در ادامه گزارشی را درباره شهدای فدائیان اسلام و نحوه قیام آنان میخوانید.
میر مجتبی میرلوحی تهرانی معروف به نواب صفوی، در سال 1303 شمسی در خانواده ای متدین و مذهبی پا به دنیا گذاشت، او به دلیل علاقه به روحانیت و ادامه دادن راه اجدادش پس از آنکه تحصیلات ابتدایی و دبیرستان خود را به پایان رساند به حوزه علمیه نجف اشرف رفت.
پدر وی از روحانیون شجاعی بود که به دلیل فشارهای رضاخان پهلوی مجبور شد تا ردای روحانیت را از تن دربیاورد اما پس از آن به پیشه وکالت دادگستری روی آورد و توانست دادخواه مظلومان باشد در نهایت وی به دلیل درگیری با وزیر عدلیه رضا خان مستکبر به مدت سه سال زندانی شد.
شهید نواب صفوی پس از گذراندن 4 سال از عمر با برکت خود در نجف در نهایت به دستور سید ابوالحسن اصفهانی و به منظور مبارزه با کسروی به ایران آمد و پس آن با تشکیل تشکل انقلابی فداییان اسلام به مبارزه با بدخواهانی مانند کسروی، علی رزم آرا، عبدالحسین هژیر پرداخت و توانست این اشخاص وابسته به استعمار را به درک واصل کند.
احمد کسروی از معارضین تشیع بود و هجمه هایی را علیه روحانیت و امامان معصوم (ع) صورت می داد؛ همچنین وی در کتب صوفی گری، بهایی گری، تاریخ مشروطه مقدسات دینی را مورد بی احترامی قرار میداد.
شهید نواب صفوی کتاب های کسروی را در نجف اشرف مطالعه کرد و آن را به علمای نجف نیز نشان دادند و تمامی آن ها پس از رصد این کتب متفق القول بودند که خون شخصی که این کتاب ها را نوشته حلال است.
پس از آن شهید نواب صفوی به خانه کسروی رفت و سعی کرد که وی را ارشاد کرده و از توهین به مقدسات و روحانیت بازدارد اما پس از اندک زمانی متوجه شد که وی ارشاد نمیشود به همین دلیل در هشتم اردیبهشت 1324 بر آن شد تا وی را به درک واصل کند اما پلیس وی را دستگیر کرد اما پس از آن که از زندان رهایی یافت با شعار دین و انتقام ترور وی را پیگیری میکرد.
نواب صفوی توانست جوانان متعهد و انقلابی را مانند حسین امامی با بصیرتش به یاری بطلبد و پس از آن امامی در 20 اسفند 1324 توانست کسروی ملعون را به درک واصل کند.
در سال 1327 که جنبش ملی شدن نفت به اوج رسیده و گروه های ضد رژیم به صورت علنی به فعالیت می پرداختند، عده اندکی در مجلس شورای اسلامی مانع از تصویب قرارداد گس گلشاییان شدند، شاه برای آنکه حتی تعداد اندکی مخالف نیز در مجلس نباشند به مدد هژیر در انتخابات تقلب کرد و به بهانه دست داشتن آیت الله کاشانی در ترور شاهنشاه وی را به لبنان تبعید کرد، سپس فداییان اسلام هژیر را اعدام کردند.
در نهایت در تاریخ 27 دی ماه سال 1334 اعضای گروه فداییان اسلام به حکم دستگاه قضایی رژیم غاصب پهلوی به جوخه اعدام رفتند و شهید نواب صفوی در آخرین دقایق عمر پر برکتش همرزمان دلیر و وفادارش را در آغوش کشید و پس از نماز صبحکاه این سه یار و همرزم شربت شهادت را نوشیدند.
رهبر انقلاب اسلامی در معرفی ابعاد شخصیتی و همچنین اثرگذاری شهید نواب
صفوی در فضای حوزه علمیه مشهد در آن دوران می فرمایند: «آن وقتی را که خبر
شهادت این جوانان مخلص و مؤمن و پاکباز [فداییان اسلام] به مشهد رسید،
فراموش نمیکنم. در بین طلاّب جوان حوزه مشهد، در آن مدرسهای که ما بودیم،
هیجان عجیبی پیدا شد. علّت هم این بود که سال قبل یا دو سال قبلش، مرحوم
نوّاب صفوی، این جوان مؤمن روحانی، در همین مدرسه - که اتّفاقاً اسم مدرسه،
مدرسه نوّاب است - آمده و سخنرانی کرده بود و نماز جماعت اقامه نموده بود و
غوغایی از شور و هیجان به وجود آورده بود که تأثیرات او بر روحیه طلاب، در
هنگام شهادتش محسوس بود. یکی از مدرّسان بزرگ هم در درس اشارهای کرده بود
و یادی از این ها نموده بود.»
انقلاب اسلامی ایران در طول تاریخ پر
فراز و نشیب خود، همواره مجاهدان جان برکفی مانند فدائیان اسلام داشته که
قیام و شهادت آنان، راه را برای ادامه فعالیت نهضت اسلامی گشوده است.
شهدایی که تاسی از خط مشی و قیام آنان می تواند راهگشای مسیر امروز ملت های
مسلمانِ دربند دیکتاتوری و ستم باشد.
کشتی کریستال که پس از برخورد با نفتکش سانچی، باعث وقوع انفجار و غرق شدن آن شده بود، دچار آسیبهایی در بدنه و سوختگی شده است.
فیلمی از این کشتی فله بر چینی پس از بروز حادثه در اسکله را مشاهده میکنید.
اخیرا اخباری مبنی بر دیدار سردار سلیمانی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه منتشر شده است که وحید یامین پور مجری شناخته شده در برنامه جهانآرا با حضور مهمانش به این موضوع پرداخت.
حجتالاسلام
والمسلمین محسنی اژهای معاون اول قوه قضائیه گفت: این حرف که دولت اسلامی
و نظام جمهوری اسلامی کاری به جهنم و بهشت مردم نداشته باشند، کاملاً غلط
است و اینکه کسی را نمیتوان به زور به بهشت برد به یک معنا غلط است چرا که
نظام اسلامی وظیفه دارد که بستر را برای رشد همه فضایل اخلاقی آماده کند و
موانع سر راه رسیدن به سعادت که همان بهشت است را بردارد.
وی افزود: اگر این موانع با گفتن، تذکر دادن و اقدامات نرم برطرف نمیشود لازم است که با اقدامات سخت تری برداشته شود.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: امنیت و آرامش در دین جامع و کامل ما جایگاه رفیعی دارد و اگر کسی در جامعه ناامنی ایجاد کند، شهر و روستا و محیط کسب و کار را ناامن کند و در صورتی که این ناامنی با ترس و وحشت مردم توأم باشد و افراد همراه با سلاح سرد و گرم قدرتنمایی کنند، مجازات سخت گیرانهای در پیش دارد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژهای با اشاره به مجازات این افراد بر مبنای دین گفت: یک پا و یک دست او را میتوانید قطع کنید، یکی از مجاراتهایی هم که برای ناامن کنندگان جامعه در نظر گرفته شده، یا اعدام آنهاست یا اینکه برای ابد آنها را از مردم جدا کنندکه حق بازگشت به زندگی و به سمت مردم را نداشته باشند، این اهمیت نظم و امنیت در جامعه است.
وی تصریح کرد: همه ما باور داریم که آفریدهای هست و آفرینندهای و این جهان دارای نظم و انضباط و هدف است و انسان اشرف مخلوقات دارای تفکر و تعقل است که میتواند سایر اجزای هستی را به استخدام خود درآورد.
معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: همین انسان با استعداد و ظرفیتی که خدا به او داده میتواند به اعلی علیین صعود کند و میتواند به اسفلالسافلین هم سقوط کند.
وی گفت: دین اسلام دینی کامل، جامع و کافی برای رسیدن انسان به قله سعادت است که میتواند انسان را به اعلاءالدین برساند.
سخنگوی قوه قضائیه به پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و اظهار داشت:حدود 4 دهه قبل در ایران انقلابی با رهبری یک اسلامشناس، فقیه، جامعالشرایط و انسانی که مراتب عالی کمال را طی کرده بود، به وقوع پیوست، این انقلاب در بهمن 57 به پیروزی رسید و انقلابی که به رهبری فقیه عادل رهبری شده بود، نظامات اسلامی را پایهگذاری کرد.
وی با بیان اینکه دولتمردان و کارگزاران با بینش همین انقلاب اسلامی عهدهدار اجرای آن شدند، ادامه داد: اگر کارگزاران این نظام اسلامی بینش اسلامی و باور دینی و اسلامی ناب نداشتند، نمیتوانستند این نظام اسلامی را محقق کنند، اگر بینش التقاطی، کسری یا مخلوط بود نمیتوانست این نظام اسلامی را پایهگذاری کند.
وی گفت:این نظام اسلامی که مبتنی بر لاالهالاالله است هم جذب دارد و هم دفع، هم سلب دارد و هم ایجاب، هم شمشیر و هم کتاب.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: همه باید در مقابل ظلم و ظالم بایستند اگر قابل اصلاح نباشد، باید مجازات شود و در مقابل باید در برابر مظلوم خضوع، خشوع، مهربانی و رأفت داشت.
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژهای در ادامه سخنان خود به بینش توحیدی ناب پرداخت و گفت: در بینش توحیدی ناب، اسلام به هم پیوسته است، اقتصاد، فرهنگ، نیروی انتظامی و همه مجموعهاش اسلامی است،نمیشود انقلاب اسلامی یا جمهوری اسلامی داشت اما فرهنگ و یا اقتصادش غیراسلامی باشد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم یک تمدن قابل ارائه، اسوه و الگو برای جهان ارائه دهیم باید از اسلام نابی که دین کامل و جامع و توان اداره زندگی بشر را دارد استفاده کنیم.