ظریف: اروپا باید تحریم‌های آمریکا را جبران کند

وزیر خارجه ایران در مصاحبه با نشریه اشپیگل گفت: اگر تعادل بده و بستان‌ها در توافق هسته‌ای از بین برود، تهران واکنش نشان خواهد داد.

ظریف: اروپا باید تحریم‌های آمریکا را جبران کند/ اگر تعادل بده و بستان‌ها در توافق هسته‌ای از بین برود ایران واکنش نشان خواهد دادمحمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گفت: اروپا باید تحریم های آمریکا را جبران کند. اگر بعد از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا همچنان به صورت منفعلانه به این مسئله واکنش نشان دهد، باید منتظر عواقب این موضع گیری خود از طرف ایران باشد.

او افزود: اگر تعادل بده و بستان‌ها در توافق هسته‌ای از بین برود ایران واکنش نشان خواهد داد.

وزیر خارجه ایران گفت: ایران از هیچ تنشی حمایت نمی‌کند ما با حسن نیت درباره توافقی صحبت کردیم که به نفع تمامی کشور‌های جهان از جمله آمریکاست.

او افزود: ۱۲ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دو مورد از آن‌ها پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام شده‌اند نشان می‌دهند که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است. ما می‌خواهیم ادامه دهیم به این منظور آمریکا هم باید رفتاری عادی داشته باشد و به مسئولیت‌های خود احترام بگذارد.

وزیر خارجه ایران در ادامه اولویت برای این کشور این است که فروش نفت در سطح معقولی ادامه داشته باشد و درآمد آن به ایران باز گردد ضمن اینکه سرمایه‌گذاری و همکاری در سطوح مختلف وجود داشته باشد، اما معیار در این زمینه نفت و بانک است.

ظریف در ادامه تاکید کرد: برجام توافقی عاشقانه نیست. بلکه توافقی منطقی است. ایران آمادگی دارد که تا زمانی که منافعش تامین شود، آن را اجرا کند. این کاملا پرسشی کاربردی و نه احساسی است. روابط جهانی بر مبنای داد و ستد است.

او افزود: اگر این توافق در پی اقدامات آمریکا و عملکرد خنثی اروپایی‌ها از هم بپاشد ما هم اقدام می‌کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.