شرمن: ترامپ با لغو برجام، ایران را منزوی نمی‌کند بلکه آمریکا را منزوی می‌کند

مذاکره کننده آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای با ایران اعلام کرد ترامپ با کنار گذاشتن توافق هسته ای، ایران را منزوی نمی‌کند بلکه آمریکا را منزوی می‌کند.

نیویورک تایمز در تحلیلی به قلم وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا در گفتگو‌های هسته‌ای با ایران نوشت: رئیس جمهور آمریکا با کنار گذاشتن توافق هسته ای، ایران را منزوی نمی‌کند، بلکه آمریکا را منزوی می‌کند و شرکا و متحدان واشنگتن را به این مسیر سوق می‌دهد که روسیه و چین را شرکای قابل اعتمادتر ببینند. ترامپ ظاهراً متعهد به از بین بردن این توافق است و انتصاب جان بولتون نیز در همین راستاست.

شرمن همچنین نوشت: فراتر از این، تصمیم آمریکا برای نابود کردن توافق هسته‌ای همچنین گام دیگری برای نابود کردن روابط دو سوی آتلانتیک است. تاکنون ترامپ وظیفه اصلاح توافق هسته‌ای را به انگلیس، فرانسه و آلمان موکول کرده است؛ کشور‌هایی که شرکای آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بودند. او از آن‌ها خواسته است درباره شرایط جدیدی برای توسعه موشک‌های بالستیک ایران و بازرسی‌ها از تاسیسات نظامی ایرانی‌ها توافق کنند و همچنین خواسته است درباره بند انقضای توافق هسته‌ای که پس از آن محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای تهران لغو می‌شود، تجدیدنظر شود. در اصل او از اروپایی‌ها خواسته است برای تغییر مفاد توافق هسته‌ای کمک کنند. بزرگ‌ترین مخالفت اروپایی‌ها با این درخواست ترامپ درباره بند زمان انقضای توافق است. آن‌ها –به درستی- معتقدند ایران به تعهدش مبنی بر اینکه هرگز برای دست یابی به سلاح هسته‌ای تلاش نکند و تعهدش به دیگر مفاد توافق هسته ای، پایبند بوده است. همچنین آنها از سازوکار‌هایی که در توافق وجود دارد و بر روند اجرای آن نظارت می‌کند و در صورت لزوم امکان بازگشت تحریم‌ها را علیه ایران فراهم می‌کند، استقبال می‌کنند. دیپلمات‌های اروپایی به درستی احساس می‌کنند ترامپ از آن‌ها می‌خواهد مشکلاتی را حل و فصل کنند که خودش در رقابت‌های انتخاباتی‌اش علیه توافق هسته‌ای ایجاد کرده است.

در ادامه این تحلیل آمده است: ایران به توافق پایبند بوده و متعهد است که هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند و خود را در معرض نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌های دقیق قرار دهد.از بین رفتن برجام می‌تواند امنیت اسرائیل و دیگر همپیمانان آمریکا را در معرض خطر قرار دهد.

شرمن می‌افزاید: شاید ترامپ بتواند به لطف دسترسی به نظام بانکی آمریکا برخی کشور‌ها را وادار کند در برابر خواسته هایش تسلیم شوند اما همزمان نوعی بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند. در نهایت، اگر کاخ سفید توافق هسته‌ای را از بین ببرد، انزوای بین‌المللی را برای آمریکا به ارمغان خواهد آورد. نابود کردن توافق هسته‌ای ایران همچنین آسیب جدی به مذاکرات هسته‌ای آینده آمریکا با کره شمالی وارد خواهد کرد. ترامپ باید بداند از بین بردن توافق هسته‌ای ایران این پیام را برای کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مخابره خواهد کرد که ترامپ توافق‌های «بد» را (توافقاتی که به زعم ترامپ امتیازات کافی برای آمریکا ندارد) قبول نخواهد داشت و در واقع نمی‌تواند به هیچ توافقی با رئیس جمهور آمریکا اعتماد کند. آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین با همکاری اتحادیه اروپا و حمایت کامل شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای مذاکره کردند.

در ادامه این یادداشت آمده است: ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت)، ضرب الاجل بعدی رئیس‌جمهور برای تمدید تعلیق تحریم‌ها و تصدیق پایبندی ایران به برجام است. اگر رئیس‌جمهور چنین نکند، احتمال از بین رفتن برجام بسیار زیاد است و ایران احتمالاً سریعتر و بدون محدودیت برای غنی‌سازی اورانیوم پیش می‌رود. این تصمیم ترامپ هیچ تاثیر مثبتی بر امنیت آمریکا ندارد. این تصمیم تبعات غیرقابل پیش بینی برای آمریکا خواهد داشت. در چنین شرایطی آمریکا خیلی راحت نمی‌تواند اعتماد از دست رفته اش را در عرصه بین المللی به دست آورد. بولتون و ترامپ نباید مرتکب چنین اشتباه بزرگی شوند.

شرمن همچنین مدعی شده است: توافق هسته‌ای از زمان اجرایی شدن در سال ۲۰۱۶، مسیر ایران به سوی سلاح هسته‌ای را مسدود و از رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه جلوگیری کرده است.

او در مورد بولتون نیز نوشت: او از حمله ۲۰۰۳ به عراق دفاع کرد و از حمله به کره شمالی نیز حمایت می‌کند. بولتون همچنین معتقد است که آمریکا باید سال‌ها قبل به جای مذاکره با ایران درباره برجام این کشور را بمباران می‌کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.