بازه زمانی ده ساله به نفع ما تمام شد

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ ایران با ساز و کارهای جدیدی در عرصه بین‌المللی توانسته علی‌رغم نظام ناعادلانه حاکم، با یک چارچوب مشخص به اهداف خود برسد. البته باید در نظر داشت که همه این اتفاقات اخیر در چهارچوب خطوط قرمز نظام به نحو احسن جلو رفته که همین رعایت خطوط قرمز برگ برنده‌ای بود که کام دشمنان ایران را تلخ و تلخ تر کرده است.
 

 
نتانیاهو و هم‌پیمانانش ایران را به دستیابی برای بمب اتم متهم می‌کنند و حال این علامت سوال در ذهن تندروهای غربی موج می‌زند که ایران چگونه هم از سد تحریم‌ها گذشت و هم هسته‌ای باقی ماند؟ غربی‌ها مدعی هستند که ایران قصد دارد با حفظ توان غنی سازی ظرفیت حرکت سریع به سمت ساخت تسلیحات اتمی را در اختیار داشته باشد در حالی که می‌بینیم چیزی برای ایران عوض نشده و کشور ما فعالیت‌های صلح آمیز قبلی خود را ادامه می‌دهد.
 
 
یکی از مهمترین شاخصه‌های این تفاهم اعضای آن بود چرا که در یک طرف، جمهوری اسلامی ایران و در طرف دیگر 5 عضو دائم شورای امنیت، همچنین آلمان که از بزرگترین کشورهای اقتصادی و سیاسی دنیا محسوب می‌شود، قرار داشت.


مذاکرات 6 کشور بزرگ دنیا با یکی از کشورهای در حال توسعه به نام ایران در خصوص بحث پیچیده فنی و سیاسی موضوع هسته‌ای که در دنیا به نوعی کم نظیر است و از طرفی شرایطی که شورای امنیت در طول 10 سال گذشته با اتخاذ مشی غیرعادلانه، 6 قطعنامه تحریمی علیه ایران وضع کرده که بانی و موتور حرکت قطعنامه‌ها اعضای دائم شورای امنیت بودند بنابراین با تمام دشواری هایش و با چنین اعضایی ، حساسیت و پیچیدگی خود را بروز داد و مورد توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای دنیا قرار گرفت.

 
در برجام به وضوح دوره تفاهم 10 ساله عنوان شده است، بنابراین بعد از 10 سال کل موضوع ایران از دستور کار شورای امنیت خارج می‌شود و براساس گفته‌های وزیر امور خارجه کشورمان در پایان 10 سال موضوع هسته‌ای ایران مختومه می‌شود و پرونده در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بسته می‌شود.

در قطعنامه قبلی در ارتباط با فعالیت‌های نظامی و موشکی ایران از واژه ممنوعیت استفاده شده بود و کشورها مجاز نبودند که با ایران در این چارچوب از جمله فعالیت‌های هسته‌ای تعاملی داشته باشند ولی در توافق 2231 کشورها تشویق شده‌اند که در ارتباط با فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای با ایران همکاری داشته باشند.
لازم به ذکر است امروز این تفاهم رسماً منتشر شده و ترجمه فارسی آن در اختیار همگان برای مراجعه موجود بوده و همه مردم می‌توانند اظهارات طرف غربی را با متن تفاهم مقایسه نمایند.

ایران جزو اولین کشورهای منطقه در برخورداری از رآکتور هسته‌ای در دهه 40 محسوب شده و در دهه 50 افقی 20 ساله برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران پیش بینی شد که 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید شود ولی با وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی این پروژه متوقف شد.
 

هدف ایران همواره تولید برق بوده، و طبق اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی مبنای فعالیت ایران بعد از توافق وین، تجاری سازی بوده و امید می‌رود که در 10 سال آینده بتوانیم ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات برق هسته‌ای تولید کنیم.(بیشتر)
شاید در ظاهر برجام چنان جلوه کند که طرف ایرانی محدودیت را پذیرفته است ولی در واقع از روز اول کشور ایران به دنبال انحراف از فعالیت هسته‌ای نبوده است بنابراین راه اصلی صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد.

لازم است در اینجا به بازه زمانی مناسب ده سال اشاره شود و اینکه چرا طرف ایرانی این بازه زمانی را پذیرفت؟ طرف مقابل از ایران خواست که فلز پلوتونیم نسازند و ایران نیز قبول کرد اما در واقع طبق گفته دکتر صالحی ما تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده اصلا نمی‌توانستیم به این فلز دست یابیم.


توافق با ایران یک سیستم جدید راستی‌ آزمایی برای رژیم عدم اشاعه خواهد بود که اگر قدرت‌های جهانی صادق باشند می‌توانند این سیستم را به استانداردهای جهانی عدم اشاعه تبدیل کنند و باید در نظر داشت که خصومت‌ها و عدم اعتماد متقابل ایران و آمریکا با یک توافق هسته‌ای مرتفع نخواهد شد و تهران و واشنگتن هم با این توافق به پایان راه نرسیده‌اند ولی در راسنای حل مشکلات داخلی و منطقه قدمی بسیار مهم تلقی می‌شود.
 
.
در ٣٥ سال گذشته همه راه‌های نظامی و تحریم و فشار در بالاترین سطح ممکن علیه ایران استفاده شده و امروز اعراب متحد امریکا و اسرائیل و تندروهای کنگره ناله می‌کنند که ایران از همیشه قدرتمندتر و با نفوذتر شده است؛ از این رو فشار و تحریم هرچه علیه ایران بیشتر شود ایران تهاجمی‌تر عمل خواهد کرد و برجام تنها راه موجود بود که طرف مقابل می‌توانست ایران را به تعاملی برد - برد نزدیک سازد.


دستاوردهای هسته‌ای ایران حاصل مقاومت 12 ساله بوده و دستیابی به غنی‌سازی 20 درصد، آب سنگین اراک و دیگر پیشرفت‌های هسته‌ای با وجود فشار تحریم‌ها، نشان داد که دستاوردهای هسته‌ای و پیروزی انقلاب با مقاومت و استکبارستیزی حاصل می‌شود و اگر اسرائیل و اعراب همین چارچوب توافق هسته‌ای را بپذیرند، خاورمیانه برای همیشه منطقه عاری از سلاح هسته‌ای و تروریست باقی خواهد ماند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.